»

»

H6-os ráckevei hév

H6-os ráckevei hév

A hévek a városi és az elővárosi közlekedésben kulcsfontosságú szerepet töltenek be, hiszen a Budapest környéki hévvonalakon naponta mintegy kétszázezer ember utazik. A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia egyik alapköve a hévvonalak, így a ráckevei H6-os fejlesztése, ugyanis ezzel a kötöttpályás elővárosi közlekedés versenyképessé válik az autós közlekedéssel szemben. Jelenleg minden harmadik autós az elővárosokból érkezik Budapestre, és tízből csak hárman választják a közösségi közlekedést. A Stratégia célja pedig éppen az, hogy a jelenlegi duplájára növekedjen az elővárosi vasútvonalakon, ideértve a hévvonalakon a forgalom. A hévfejlesztésekkel csökkenhet az autóáradat, kevesebb lehet a dugó,  javulhat fővárosi levegője is.

A Budapest Fejlesztési Központ, mint előkészítő beruházó, megkezdte a H6-os hév fejlesztésének a tervezését. A felújítás kiterjed a pálya rekonstrukciójára, ezáltal a sebességkorlátozások megszüntetésére, és a sebesség emelésére, a megállóhelyek átépítésére és akadálymentesítésére, az utastájékoztatás megújítására, továbbá P+R és B+R parkolók létesítésére.

A beruházás fontos része, hogy a H6-os és a H7-es csepeli vonal járatai meghosszabbított útvonalon a Közvágóhíd állomástól összefonódva egy új vasúti alagúton keresztül egészen a Kálvin térig közlekedhetnek. Ezáltal Ráckevéről és Csepelről, illetve a közbenső állomásokról átszállás nélkül lesz elérhető a belváros, illetve a 4-es, 6-os villamos, a Kálvin térnél pedig a 3-as és a 4-es metró.

Milyen lesz az 5-ös metró?

Ez a beruházás egyben az 5-ös metró létesítésének lesz az első üteme. Ha ez a távlati elképzelés megvalósul, a H5-ös szentendrei, a H6-os és a H7-es hévek közös alagútban közlekedhetnek a belváros alatt, megteremtve az észak-déli, Szentendrétől Csepelig és Ráckevéig tartó gyorsvasúti rendszert. Ezen a vonalon a MÁV-Start Kunszentmiklós-Tass felől érkező elővárosi járatai, illetve az esztergomi vonal vonatainak egy része is közlekedhet majd a tervek szerint.

Mennyivel sűrűbben járhatnak a vonatok?

A felújítás révén a H6-os vonal alkalmas lesz arra, hogy sűrűn kövessék egymást az új, alacsonypadlós és légkondicionált szerelvények. Pesterzsébettől befelé csúcsidőben a mostani 12-15 perc helyett ötpercenként követhetik majd egymást a vonatok, legalább Szigetszentmiklós-Gyártelepig átlagosan hét-nyolc percenként járhatnak, és a legkülső szakaszon is biztosítható a negyedórás sűrűség a most jellemző órás helyett. Emellett Tököl és Ráckeve között a jelenleginél lényegesen gyorsabb, óránként nyolcvan-száz kilométeres sebességű közlekedésre is lesz lehetőség. Ezzel, valamint az átszállások mellőzésével Ráckevéről harminc perccel csökken az eljutás a Kálvin térig, illetve a belvárosig. Az előzetes kalkulációk szerint a vonal napi utasforgalma a jelenlegi 16 ezerről 58 ezerre emelkedhet, ez azonban nemcsak a pályafejlesztésnek, és az új belvárosi kapcsolat megteremtésének lesz köszönhető. A ráckevei hév ugyanis ma lassú, továbbá nem éri el se a belvárost, se a metróhálózatot.  Így a Csepel-sziget településeiről sokan inkább a H7-es hévvel járnak Budapestre. A Kálvin téri hosszabbítás után viszont az előzetes várakozások szerint az utasforgalom átrendeződése várható, hiszen akkor már a H6-ossal is ugyanolyan gyorsan, ugyanoda lehet eljutni.

Eldőlt az is, hogy a ráckevei végállomás négyszáz méterrel délebbre, a városközponthoz közelebb épül meg, ezáltal a köztér is átalakul, mivel az állomás mellett új P+R és B+R parkolók létesülnek. A vonalon néhány helyen ugyancsak változik az állomások elhelyezkedése, korszerűbb lesz a ráhordó hálózat, továbbá új útátjárók, közutak, gyalogos- és kerékpáros kapcsolatok is épülnek.

Ez a projekt a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiába illeszkedik:

Térkép

Kulcsszámok

218%

várt utasszám-növekedés

3,6 km

új, felszín alatti pálya

30 perc

Ráckeve-belváros időmegtakarítás

2

elért metróvonal

Főbb adatok

Típus

vasúti

vasúti

Hosszúság

6 km új pálya, részben föld alatt 66 km felújítás​

6 km új pálya, 66 km felújítás részben föld alatt 

Partnerek

MÁV-HÉV Zrt.

MÁV-HÉV Zrt.

Főmterv, Utiber, Infraplan, Kontúr Csoport, Trenecon​

Főmterv, Utiber, Infraplan,  Kontúr Csoport, Trenecon​

Fázis

H5, H6, H7: engedélyezési és kiviteli tervezés folyik​

H5, H6, H7: engedélyezési és kiviteli tervezés folyik​

M5: megvalósíthatósági tanulmány készül​

M5: megvalósíthatósági tanulmány készül​

jármű: folyik a tárgyalás a jelentkezőkkel​

jármű: folyik a tárgyalás a jelentkezőkkel​

Fontosabb dátumok

  • 2020: H5, H6, H7: tervezés kezdete
  • 2020: M5: megvalósíthatósági tanulmány készítése elindult
  • 2022: H6, H7: felszíni szakaszok engedélyezési és kiviteli tervezésének határideje
  • 2023: H6, H7: felszín alatti engedélyezési és kiviteli tervezésének határideje

Finanszírozás

  • uniós és hazai forrás

Röviden

Hírek

Megújul Szigetszentmiklós legforgalmasabb hévmegállójának környezete

A Nemzeti Közlekedési Központ eredményt hirdetett a Szigetszentmiklós József Attila-telep hévmegálló új előterének és P+R parkolóházának tervezésére kiírt építészeti tervpályázaton. Az első helyezett Nanavízió építésziroda, …

Tovább olvasom »

Tizenketten pályáznak a szigetszentmiklósi József Attila-telep hévmegálló környezetének megtervezésére

Az utasokat jobban szolgáló, kedvezőbb elhelyezésű megálló készül a H6-os héven Szigetszentmiklós legfontosabb megállójában. A Bucka városrészt kiszolgáló szűk közúti aluljárót kibővítjük, kedvezőbb megközelítési és …

Tovább olvasom »

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Megszakítás