A hévek a városi és az elővárosi közlekedésben kulcsfontosságú szerepet töltenek be, hiszen a Budapest környéki hévvonalakon naponta mintegy kétszázezer ember utazik. A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia egyik alapköve a hévvonalak, így a ráckevei H6-os fejlesztése, ugyanis ezzel a kötöttpályás elővárosi közlekedés versenyképessé válik az autós közlekedéssel szemben. Jelenleg minden harmadik autós az elővárosokból érkezik Budapestre, és tízből csak hárman választják a közösségi közlekedést. A Stratégia célja pedig éppen az, hogy a jelenlegi duplájára növekedjen az elővárosi vasútvonalakon, ideértve a hévvonalakon a forgalom. A hévfejlesztésekkel csökkenhet az autóáradat, kevesebb lehet a dugó, javulhat fővárosi levegője is.
A Budapest Fejlesztési Központ, mint előkészítő beruházó, megkezdte a H6-os hév fejlesztésének a tervezését. A felújítás kiterjed a pálya rekonstrukciójára, ezáltal a sebességkorlátozások megszüntetésére, és a sebesség emelésére, a megállóhelyek átépítésére és akadálymentesítésére, az utastájékoztatás megújítására, továbbá P+R és B+R parkolók létesítésére.
A beruházás fontos része, hogy a H6-os és a H7-es csepeli vonal járatai meghosszabbított útvonalon a Közvágóhíd állomástól összefonódva egy új vasúti alagúton keresztül egészen a Kálvin térig közlekedhetnek. Ezáltal Ráckevéről és Csepelről, illetve a közbenső állomásokról átszállás nélkül lesz elérhető a belváros, illetve a 4-es, 6-os villamos, a Kálvin térnél pedig a 3-as és a 4-es metró.
Milyen lesz az 5-ös metró?
Ez a beruházás egyben az 5-ös metró létesítésének lesz az első üteme. Ha ez a távlati elképzelés megvalósul, a H5-ös szentendrei, a H6-os és a H7-es hévek közös alagútban közlekedhetnek a belváros alatt, megteremtve az észak-déli, Szentendrétől Csepelig és Ráckevéig tartó gyorsvasúti rendszert. Ezen a vonalon a MÁV-Start Kunszentmiklós-Tass felől érkező elővárosi járatai, illetve az esztergomi vonal vonatainak egy része is közlekedhet majd a tervek szerint.
Mennyivel sűrűbben járhatnak a vonatok?
A felújítás révén a H6-os vonal alkalmas lesz arra, hogy sűrűn kövessék egymást az új, alacsonypadlós és légkondicionált szerelvények. Pesterzsébettől befelé csúcsidőben a mostani 12-15 perc helyett ötpercenként követhetik majd egymást a vonatok, legalább Szigetszentmiklós-Gyártelepig átlagosan hét-nyolc percenként járhatnak, és a legkülső szakaszon is biztosítható a negyedórás sűrűség a most jellemző órás helyett. Emellett Tököl és Ráckeve között a jelenleginél lényegesen gyorsabb, óránként nyolcvan-száz kilométeres sebességű közlekedésre is lesz lehetőség. Ezzel, valamint az átszállások mellőzésével Ráckevéről harminc perccel csökken az eljutás a Kálvin térig, illetve a belvárosig. Az előzetes kalkulációk szerint a vonal napi utasforgalma a jelenlegi 16 ezerről 58 ezerre emelkedhet, ez azonban nemcsak a pályafejlesztésnek, és az új belvárosi kapcsolat megteremtésének lesz köszönhető. A ráckevei hév ugyanis ma lassú, továbbá nem éri el se a belvárost, se a metróhálózatot. Így a Csepel-sziget településeiről sokan inkább a H7-es hévvel járnak Budapestre. A Kálvin téri hosszabbítás után viszont az előzetes várakozások szerint az utasforgalom átrendeződése várható, hiszen akkor már a H6-ossal is ugyanolyan gyorsan, ugyanoda lehet eljutni.
Eldőlt az is, hogy a ráckevei végállomás négyszáz méterrel délebbre, a városközponthoz közelebb épül meg, ezáltal a köztér is átalakul, mivel az állomás mellett új P+R és B+R parkolók létesülnek. A vonalon néhány helyen ugyancsak változik az állomások elhelyezkedése, korszerűbb lesz a ráhordó hálózat, továbbá új útátjárók, közutak, gyalogos- és kerékpáros kapcsolatok is épülnek.
várt utasszám-növekedés
új, felszín alatti pálya
Ráckeve-belváros időmegtakarítás
elért metróvonal
vasúti
vasúti
6 km új pálya, részben föld alatt 66 km felújítás
6 km új pálya, 66 km felújítás részben föld alatt
MÁV-HÉV Zrt.
MÁV-HÉV Zrt.
Főmterv, Utiber, Infraplan, Kontúr Csoport, Trenecon
Főmterv, Utiber, Infraplan, Kontúr Csoport, Trenecon
H5, H6, H7: engedélyezési és kiviteli tervezés folyik
H5, H6, H7: engedélyezési és kiviteli tervezés folyik
M5: megvalósíthatósági tanulmány készül
M5: megvalósíthatósági tanulmány készül
jármű: folyik a tárgyalás a jelentkezőkkel
jármű: folyik a tárgyalás a jelentkezőkkel
Sorry, we couldn't find any posts. Please try a different search.
2022 © NKK Nemzeti Közlekedési Központ Nonprofit Zrt. Minden jog fenntartva
Kedves Látogató!
Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.
Kedves Látogató!
Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.