Budapest, 2020.02.24 – Fürjes Balázs, Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár arról tájékoztatott, hogy a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ kiírta az ötös metró első ütemének tervezésére szóló tendert. Az államtitkár elmondta, hogy a kormány, a Fővárosi Önkormányzattal egyeztetve, 2018 novemberében döntött az előkészítés megkezdéséről és arról, hogy a tervek elkészültét követően a fejlesztést a 2021 és 2027 közötti európai uniós forrásokból valósítsák meg Budapesten és az agglomerációban. A Fővárossal, az agglomerációs településekkel, a BKK-val, MÁV-val és szakmai szervezetekkel folytatott egyeztetések alapján, a mai napon megjelent az első munkaszakasz tervezőjének kiválasztására kiírt, nyílt európai uniós közbeszerzési eljárás. Fürjes Balázs szerint „a következő évtized legjelentősebb, legtöbb budapesti és agglomerációs lakos közlekedését segítő hévfejlesztések tervezőjét a legnagyobb versenyt biztosító, legnyíltabb közbeszerzési eljárás keretében választjuk ki”.
„Budapest következő évtizedének legjelentősebb közlekedési és városfejlesztési fejlesztése indul el a H5-ös (szentendrei), a H6-os (ráckevei) és a H7-es (csepeli) hévvonalak teljes megújításának és fejlesztésének tervezésével. A Budapest Fejlesztési Központ megalakulásakor Vitézy Dáviddal, a február 1-én hivatalba lépett vezérigazgatóval ígéretet tettünk a hévfelújítás és az ötös metró tervezési tenderének 100 napon belüli kiírására – ezt a vállalást teljesítettük most határidő előtt. A mai napon megjelent a közbeszerzés az építkezés megkezdésére alkalmas részletességű kiviteli tervek elkészítésére.” – mondta el Fürjes Balázs.
Vitézy Dávid, a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója tájékoztatott a tervezési feladat műszaki tartalmáról:
Fürjes Balázs szavai szerint a fejlesztés fő célja az, hogy a versenyképes és környezetbarát közösségi közlekedés fejlesztése nyomán kevesebb autó terhelje Budapest útjait, javuljon a budapestiek és az agglomerációs lakosok életminősége. „A hévek felújítása és fejlesztése, távlatosan az északi és déli hévek Duna alatti összeköttetését jelentő ötösmetró-fejlesztés gyorsabbá, kényelmesebbé, átszállásmentessé teheti hetente akár egymillió utas közlekedését, csökkenti a dugókat az utakon, javítja a budapesti levegőminőséget.” – sorolta a fejlesztések hasznait Fürjes Balázs. Az államtitkár emlékeztetett: a budapesti autóforgalom jelentős része az agglomerációból érkezik a városba, így minden fővárosi és minden ingázó közös érdeke az elővárosi kötöttpályás közlekedés fejlesztése. Fürjes Balázs így fogalmazott: „ez közlekedéspolitikai, gazdaságpolitikai, klímavédelmi és levegőminőség-javítási cél egyaránt. Az infrastruktúra-tervezéssel párhuzamosan hamarosan indul az érintett hévvonalakra új, alacsonypadlós, klimatizált vonatok beszerzésének tendere is a MÁV-HÉV-vel együttműködésben.”
Fürjes Balázs felidézte: a hévhálózatot naponta 150 ezer utas használja, a három érintett hévvonal fejlesztés által érintett települések és kerületek teljes lakossága közel egymillió. „A jelenlegi vonalak a hetvenes évek műszaki színvonalát képviselik, az érintett hévvonalakon járműállomány jelentős részének életkora eléri az ötven évet, és nem versenyképes az autózással a szolgáltatás színvonala. A fejlesztéssel a városi és elővárosi autóforgalom csökkenthető, így hosszútávon az autóhasználatból származó szén-dioxid kibocsátás is kevesebb lehet.” – tette hozzá Fürjes Balázs.
„Ahhoz, hogy Budapest 2030-ra Európa legjobb életminőséget nyújtó városai között legyen, világszínvonalú közlekedési rendszer megteremtésére van szükség. A hévek fejlesztése egyszerre ízig-vérig budapesti fejlesztés és egyszerre szolgálja az elővárosokból bejárókat is. Az európai uniós forrásokból most kiírt közbeszerzés is bizonyítja: egy szó sem igaz abból, hogy Budapest ne részesülne európai uniós támogatásokból a jövőben – mondta a most meginduló beruházás kapcsán Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár.
Fürjes Balázs mindehhez hozzátette még, hogy a tervezést Vitézy Dávid vezetésével a Budapest Fejlesztési Központ irányítja. „Vitézy Dávid vezérigazgató szakmai tudása, nyitottsága, párbeszédkészsége és minden politikai oldal általi elfogadottsága a garancia arra, hogy a tervezők megtalálják a budapestieket és az agglomerációs lakosokat legjobban szolgáló megoldásokat. Arra kértem Vitézy Dávidot, hogy a hévek felújításának, a távlati ötös metrónak a megtervezése során törekedjen szakmai konszenzusra, hozzon létre egyetértéseket, folytassa azt a gyakorlatot, hogy a Fővárosi Önkormányzat és az érintett települések bevonásával folyjék a tervezés. A politikai különbözőségek ellenére Budapest nem csatatér, a polgárok joggal várnak tőlünk együttműködést, így kell folytatni a munkát.”
„A csepeli, ráckevei és szentendrei hévvonalak fejlesztése Budapesten ma a legnagyobb közlekedési adósság és egyúttal a legfontosabb közlekedési beruházás. A belvárosi meghosszabbítás és a felújítás révén a két déli hévvonal utasszáma 47 ezerről 108 ezerre nőhet. Csepelről az előzetes számítások szerint jelenleginél 7, Ráckevéről pedig 30 perccel rövidebb idő alatt lehet eljutni a belvárosba, csökken a kényszerű átszállások száma. A fő célunk az, hogy versenyképesebb legyen a fővárosi és az elővárosi tömegközlekedés. A mai elővárosi vasúti utasszám akár meg is duplázható – pusztán azzal, hogy az autóhoz képest versenyképes alternatívát kínál a kötöttpályás közlekedés. Ennek egy fontos lépése a hévek fejlesztése.” – mondta Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója.
A vezérigazgató hozzátette: a megújuló hévvonalak több pontján új P+R parkolók és korszerű autóbuszos átszállási kapcsolatok építését is tervezik.
A beruházást a Budapest Fejlesztési Központ a MÁV-HÉV Zrt.-vel konzorciumban valósítja meg.
További információk és a projekttel kapcsolatos média tartalmak itt érhetőek el:
H5-ös szentendrei hév, H6-os ráckevei hév, H7-es csepeli hév
2022 © NKK Nemzeti Közlekedési Központ Nonprofit Zrt. Minden jog fenntartva
Kedves Látogató!
Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.
Kedves Látogató!
Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.