»

»

Új vasúti megállók Budapesten

Új vasúti megállók Budapesten

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia az elővárosi vasúthálózat fejlesztésének átfogó programja. Ez az egyes vonalak megújításán, a város belsejében szükséges, az átjárhatóságot megteremtő összekötő elemeken (alagút a Duna alatt, Déli Körvasút) kívül tartalmazza a hiányzó megállók megépítését is Budapesten belül, hiszen ma még sokszor nem lehet átszállni vasútról metróra vagy villamosra, és hiába járnak vonatok sűrű lakókörzetek mellett, megálló híján az ott élők nem használhatják a vasutat.

Ez a projekt a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiába illeszkedik:

Déli körvasút

A Déli Körvasút fejlesztése során három új megálló tervezése már elkezdődött 2020-ban: Budán, az Infoparknál Nádorkert, Pesten a Nemzeti Színháznál Közvágóhíd és a 3-as metróhoz átszállást biztosító Népliget.

Közlekedési Múzeum

Elkészültek a tervei, és megkapta az építési engedélyt a Keleti pályaudvarra az újszászi és a hatvani vonalon tartó vonatok számára épülő megálló a Hungária körútnál, azaz az új Közlekedési Múzeumnál.

Külső körvasút

A szükséges új megállók közül ötnek a megtervezéséről 2021 májusában jelentette meg a közbeszerzési felhívást a BFK. Ebből négy a külső körvasúton helyezkedik majd el. Arról a szakaszról beszélünk, ahol 2020 októberben – hosszú szünet után – a MÁV-Start sikerrel indította el a szolgáltatást az S76-os járattal. Ez azonban minden tekintetben csak nulladik lépésnek tekinthető, a vonatok végállomása, Rákos nem megfelelő, feltétlenül tovább kellene járatni a vonatokat, például Pécel felé. A külső körvasúton ráadásul eddig mindössze egy új megálló épült, Újpalota, ez kevés egy igazi, S-Bahn-jellegű szolgáltatáshoz.

Jelenleg itt félóránként járnak az S76-osok az esztergomi vonalról az Újpesti vasúti hídon át Újpest és Angyalföld érintésével, megállnak Újpalotán és Rákoson végállomásoznak. A gödöllői vonal fejlesztésével ezek a vonatok rövid távon meghosszabbíthatók lesznek Rákosról Pécel–Gödöllő felé, ezen a MÁV-Volán-csoporttal közösen dolgozik a BFK.

Az új megállók elkészültével az S76-os vonatok egyre fontosabb harántirányú szerepet tölthetnek majd be. 2027-től, a Déli Körvasút teljes elkészültével a közlekedési rend a tervek szerint megváltozik, és az Érd felől érkező, Kelenföldet és a Déli Körvasút új megállóit érintve közlekedő vonatok némelyike fog a külső körvasúton át haladni, így olyan vasúti szolgáltatás jön létre Budapesten, amely körirányban a délnyugati agglomeráció felől Kelenföld, Nádorkert, Közvágóhíd, Népliget, Élessarok, Egyenes utcai lakótelep, Rákosszentmihály, Újpalota, Pestújhely, Angyalföld, Újpest, Óbuda és a pilisi agglomeráció között teremt kapcsolatot, számos útvonalon lényegesen gyorsabb eljutást kínálva a mai tömegközlekedési módoknál.
 
Az ezt követő ütemben, a Nyugati pályaudvar átfogó megújítása és kapacitásbővítése után pedig a hatvani vagy az újszászi vonalról a Nyugati pályaudvarra tartó személyvonatok is indulhatnak, amelyek a XVII. kerületből a külső körvasúton érik el a Nyugati pályaudvart, és így közvetlen kapcsolatot nyitnak az Egyenes utcai lakótelep, Rákosszentmihály, Újpalota és Pestújhely felől a belvárosba, a Nyugati pályaudvarra.
 
Így a mai S76-osok helyett tehát távlatban óránként irányonként 4 vonat közlekedne a körvasúton, részben Érd – Kelenföld – Közvágóhíd – Élessarok – körvasúti megállók – Újpest – Óbuda – Piliscsaba relációban, részben pedig a XVII. kerület felől a körvasúton át a Nyugatiba.
 
Újpalotát is szükséges továbbfejleszteni, egyébként maga a MÁV is úgy tervezte, hogy a most 80 méter hosszú peronokkal a jelenlegi állapot csak átmeneti, később 160 méteres peronokra van szükség. A gyalogosok, kerékpárosok biztonságos áthaladásának lehetőségét a vasúton fénysorompóval teremtjük meg. Megvizsgáljuk azt is, hogy a közúti felüljárón itt áthaladó buszok számára ki lehet-e alakítani magán a felüljárón helyet a buszmegállónak, van-e olyan műszaki megoldás, amellyel a szükséges mértékben szélesíthető a hídpálya. Így ugyanis nem kellene 300 métert gyalogolni az újpalotai buszoktól a vasúti megállóig.
 
A külső körvasúton a legészakibb megálló az Erzsébet királyné útjánál lesz. Itt, Pestújhely megállóban át lehet majd szállni az 5, 124, 125-ös buszokra és a 62, 69-es villamosokra. Cél, hogy a villamosmegállótól minél könnyebben lehessen eljutni a vasúthoz. Ezen kívül több kisebb lakótelepről, lakóparkból, kereskedelmi területről rövid sétányira lesz a megálló.
 

Rákosszentmihály állomáson a Fogarasi úti felüljáró vonalában épül peron, és itt is vizsgálni fogjuk, hogy a buszoknak létesülhet-e megálló a hídszerkezeten.

Ahol a körvasút a gödöllői hév és a Kerepesi út fölött halad el, az Egyenes utcai lakótelepnél is tervezünk egy új megállót. Ez a jövőben, amikor az M2-vel összekötött héven is épül ide megálló, igen fontos átszállópont lesz, de a lakótelepek, közeli lakóparkok kiszolgálásában addig is szerepet kap.

Albertfalva

Az ötödik megálló Budán lesz, pontosabban Albertfalva már most is létezik, de az itt a Déli Körvasút felé egymás mellett haladó székesfehérvári (30a) és pusztaszabolcsi (40a) vonalak közül csak az előbbiek vágányai mellett vannak peronok, viszont az utóbbiaknál lenne szükség rájuk. A probléma megoldása viszont új aktualitást nyert: a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia az elővárosi vonatok számának emeléséhez a két, Érd városától párhuzamos vonalon olyan összehangolt közlekedési rendet vázol föl, amely lényegében a vonatok sebesség szerinti szétosztásán alapul, vagyis a belső szakaszon nem aszerint mennének a járatok az egyik vagy másik pályán, hogy eredetileg Székesfehérvár vagy Pusztaszabolcs irányából érkeztek, hanem aszerint, hogy elővárosi személy vagy gyors (zónázó, IC) vonatokról van szó. Ennek feltétele, hogy Érd térségében át lehessen járni egyik vonalról a másikra, az ehhez szükséges vágánykapcsolat jelenleg is kivitelezés alatt áll a 40a vonal fejlesztése keretében. A rendszer működéséhez viszont az kell, hogy a megállók legalább zömmel az elővárosi személyvonatok által használt 40a vasútvonalon legyenek Érd és Kelenföld között (eleve itt volt több).

Ehhez tehát Albertfalván új megálló kell, hisz az elővárosi személyvonatok csak így, a 40a vonalon tudnak majd itt megállni. A megálló akadálymentes lesz (ahogy a projektben tervezett többi is), lift és peron is készül, és a vasút mindkét oldalára kerülnek kerékpártárolók, P+R parkoló is létesül. A fejlesztés célja az is, hogy a Fehérvári úti villamosokhoz egyszerűen lehessen innen eljutni, mert ez az átszállás kulcsfontosságú a Budai Fonódó villamos és az elővárosi vonatok között. De buszokat is el lehet majd itt érni, illetve a megálló a közeli lakótelep kiszolgálásában is fontos feladatot kap. A megálló még jobban fel fog értékelődni a Déli Körvasút elkészülte után, amikor a közeli lakótelepekről innen vonattal nem csak a Déli pályaudvar felé lehet sűrűn eljutni majd, de a Déli Körvasúton át Pestre is.

A közbeszerzésen az eddig felsorolt öt megálló esetében komplex tervezést várunk, vagyis a nyertesnek először megvalósíthatósági tanulmányt kell készítenie, majd az ezek alapján meghozott végső döntések szerint kell folytatni a munkát egészen az engedélyezési tervekig.

Érintett még egy hatodik helyszín is, Albertfalvától nem messze, délre megvizsgáltatjuk azt is, hogy a Leányka utcánál célszerű-e létesíteni egy megállót. Itt tehát pillanatnyilag nincs szó tervezésről, csak a szükségesség vizsgálatáról. Az itteni megálló a bevásárlóközpontot és a lakótelepet szolgálhatná ki.

Marcheggi híd

A Stratégia szerint a körvasút északi végén, az esztergomi és a két váci vonal találkozási pontjánál, a Marcheggi hídnál egy fontos átszállópont kapja helyet, ez a megálló a Nyugati pályaudvarra vezető belső szakaszok fejlesztésével együtt előkészítés alatt áll. A tervek szerint ugyanebben a projektben készül majd megálló a Budapest–Göd–Vác vonalon Káposztásmegyernél, a ceglédi vonalon pedig a Városligetnél, ahol a kisföldalattira, illetve Törökőrnél, ahol a 2-es metróra lehetne átszállni. Rákosrendezőn komoly fejlesztésre lesz szükség a fölötte épülő közúti híd miatt, hiszen az azon átvezetett 3-as villamosgyűrűre színvonalas átszállási lehetőséget kell majd kialakítani. Vizsgálni fogjuk azt is, hogy a Hungexpónál, ahol a Nyugati és a Keleti pályaudvar felé tartó vágányok elhaladnak egymás fölött, érdemes-e megállókat építeni.

Kelet-Pest

Pest Keleti részén a hatvani vonal felújítása során elkészült egy új megálló Akadémiaújtelepnél. A tervek szerint Kőbánya felső peronjait a villamosok, buszok megállóihoz közelebb, az Élessarokhoz helyezzük. A Budapest–Újszász–Szolnok vonal fővárosi szakaszán szintén készülhetnek új megállók: Madárdomb a lakóparkokat szolgálhatná ki, vizsgálni fogjuk Kőbánya-Kertváros szükségességét a hatvani vonallal való összeágazás előtt, és esetleg Strázsahegyet is Rákoshegy és Rákoskert között.

XVIII.-XIX. kerület

A Budapest–Lajosmizse–Kecskemét vasútvonal fejlesztésének tervezése már folyik, a tervezés első szakaszában kell a vizsgálatok alapján döntést hozni arról is, hogy a fővároson belüli szakaszon pontosan hol legyenek új megállók. Kispest állomás például két forgalmas közút, az Üllői út és az Ady Endre út között (mindkettőn van lehetőség átszállni villamosra) helyezkedik el, előnyösebb lenne, ha inkább ezeknél lehetne leszállni. Összességében az utasok jobb kiszolgálása a cél, így a XVIII. és XIX. kerületben több megállóhely szerepel az elgondolásokban, mint amennyi most van.

Repülőtér

A tervek szerint a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér elérését egy külön vonal szolgálná, amely egyben megnövelné a kapacitást Monor és Kőbánya-Kispest között. Az új, felszín alatti megálló ezen a 2-es terminálnál lenne.

Főbb adatok

Típus

vasúti

vasúti

Fontosabb dátumok

  • 2020: elkezdődött a Déli Körvasút három megállójának tervezése
  • 2020: elkezdődött a Közlekedési Múzeum megálló tervezése
  • 2021: közbeszerzés a külső körvasút négy megállójának tervezésére
  • 2021: közbeszerzés Albertfalva bővítésének tervezésére
  • 2021: Közlekedési Múzeum megálló megkapta az építési engedélyt
  • 2021: Akadémiaújtelep átadása
  • 2022: A körvasúti megállók és Albertfalva tervezésének határideje
  • 2022: Megkezdődik Közlekedési Múzeum megálló építése

Finanszírozás

  • Uniós és hazai forrás. A külső körvasúti négy megálló és Albertfalva tervezésére 412 millió forint.

Hírek

A Kormány elfogadta a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát

Az elővárosi vasút- és hévhálózat teljeskörű, kapacitásduplázó, a szolgáltatási színvonalban pedig ugrásszerű javulást célzó, 2040-es időtávlatú programja ezzel hivatalos program lett – az elmúlt egy …

Tovább olvasom »
Akadémiaújtelep vasúti megálló

Akadémiaújtelep, a hatvani vasútvonal új megállója

December 12-től az ott lakók, az üzletek vásárlói és az átszállók is használhatják Kelet-Pest új megállóját. Félóránként indulnak innen vonatok a Keleti pályaudvar, illetve Gödöllő …

Tovább olvasom »

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Megszakítás