»

»

Autómentes Városliget

Autómentes Városliget

A Budapest Fejlesztési Központ azért dolgozik – a Kormány és a Fővárosi Önkormányzat megállapodása alapján –, hogy a Kós Károly sétány a gyalogosoké és a kerékpárosoké legyen, hogy Rákosrendező ne elvágja, hanem összekösse a XIV. és a XIII. kerületet, és hogy az M3-asról autóval érkezők kényelmesen szállhassanak ki autójukból a Mexikói útnál épülő P+R parkolókban, hogy a közösségi közlekedés segítségével folytassák útjukat. A környező városnegyedeket összekötő átjáróval és nagy kapacitású P+R parkolókkal a Városliget és környezete 50 év után megszabadulhat az átmenő autóforgalomtól.

A tervezett közlekedésfejlesztési beavatkozásoknak köszönhetően az autómentes Városliget országos jelentőségű közparkként nemcsak a budapestiek, de a vidékről érkezők és a külföldi turisták szemében is vonzó, pihenésre, feltöltődésre, kikapcsolódásra és sportolásra csábító zöldterületté, a pesti oldal zöld oázisává válhat.

Több mint hatvan éve született az a döntés, hogy az M3-as autópálya bevezető szakasza a Városliget közepén vezessen keresztül, így a Budapest történelmi parkját kettészelő Kós Károly sétányon ma akkora forgalom, mint a Petőfi hídon. A Városliget megújításával ezen változtatni kell, Budapest első számú közparkjának autómentesítése a Kormány célja, ezt a Fővárosi Önkormányzat is támogatja. A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa (FKT) javaslatát elfogadva a Kormány ezért 2020 nyarán úgy döntött, hogy a Kós Károly sétányt lezárja az autóforgalom elől, és a Városligetet teljes egészében a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak adja át.

A Városliget autómentesítésének terveit a városvezetés és a Kormány egyetértése alapján a Budapest Fejlesztési Központ készíti elő Fürjes Balázs államtitkár irányításával.

A 1415/2020. (VII.16.) kormányhatározatban rögzített közlekedéspolitikai célok és intézkedések az alábbiak:

  1. Teljesen autómentessé válik a Városliget, lezárják az autóforgalom elől a Kós Károly sétányt és csúcsidőn kívül az Állatkerti körutat is. A forgalmi korlátozás a trolibuszokat természetesen nem érinti.
  2. Teljesen autómentes lesz a város ikonikus történelmi tere, a Hősök tere, mind a Műcsarnok, mind a Szépművészeti Múzeum előtt.
  3. Megszűnik a felszíni parkolás a Városligetben (az Állatkerti körút egy rövid szakaszát kivéve), a célforgalmi parkolási igényeket a Liget Budapest projektben épült, nemrég megnyílt új Dózsa György úti mélygarázs és a tervezett új Mexikói úti P+R látja el.
  4. Az M3-as autópálya felől érkező autóforgalom számára összesen 1500 férőhelyes új P+R parkolók épülhetnek az M3 autópálya-bevezető – Hungária gyűrű – Mexikói út csomópontjában, a Mexikói úti Kisföldalatti-végállomásnál. A külső kerületekből és az észak-pesti elővárosokból érkezők így sokkal könnyebben válthatnak majd az autóról kisföldalattira, villamosra vagy trolibuszra, sőt a jövőben akár vasútra is. Az új parkolók tervezésére kiírt tender 2021 májusában jelent meg. A Liget északi határán létesülő Mexikói úti P+R-parkolóházak egyaránt csökkentik majd az átmenő- és a célforgalmat is. Egyrészt a Mexikói úti busz- és trolimegállónál ma is P+R-ként használt területére építhető parkolóház az M1 kisföldalatti végállomásánál, másrészt az M3-as sztrádabevezető végcsomópontjának ágai közé emelhető ilyen épület. A parkolóházakból jó lehetőséget kínál a kisföldalatti, a trolibusz és az 1-es villamos a továbbutazásra, természetesen ehhez szükséges a gyalogos- és kerékpáros kapcsolatrendszer átfogó fejlesztése is, mind az átszállások elősegítésére, mind a Városliget elérésének javítására. A parkolóházakat és megközelítésüket mindenképp a Kisföldalatti esetleges meghosszabbítását és új Hungária körúti állomását is figyelembe véve kell megtervezni. A tervezett épületek elhelyezkedésükből adódóan városkapu funkciót töltenek be, az építészeti arculat megfogalmazására a tervezés során külön gondot kell fordítani.
  5. Új közúti és villamosfelüljáró tervezését kezdi meg a BFK a Nagy Lajos király útja és Szegedi út vonalában, így a váci vasútvonal és Rákosrendező fölött a Béke térig. Az új felüljáró összeköti Zuglót Angyalfölddel, tehermentesítheti a Hungária körutat. Az új villamoskapcsolat pedig a 3-as villamoskörgyűrű folytatását jelenti majd Angyalföld felé. A Rákosrendező déli végén tervezett közúti híd villamossal, kerékpársávokkal, járdákkal fogja összekötni a két városrészt, segítve a közlekedésüket, és tehermentesítve a Hungária körutat. A Szegedi út vonalában tervezett felüljárót a BFK azt szem előtt tartva tervezteti meg, hogy ne szolgálja az M3 felől érkező forgalom átáramlását Angyalföld és Zugló belseje felé, az ott élő emberek lakóterületeire. Ezért a vasúti sínek keresztezése mellett lehajtó épül, amely a vasúttal párhuzamosan vezeti el az autókat. Az új híd áttételesen járul hozzá a Városliget forgalomcsillapításához a Hungária körút tehermentesítése révén. Ezt a tervezési munkát végzi a 2021 májusában aláírt szerződés keretében a Speciálterv, a szerződés értéke nettó 1,728 milliárd forint, amelyet teljes egészében a Kormány finanszíroz, a Fővárossal megkötött megállapodás szerint.

 

Az M3-as autópályán a térségbe érkező autók számának csökkentésére és első lépésben a forgalomnövekedés megállítására természetesen ezek az intézkedések önmagukban nem elégségesek. Ezért az északkeleti régió vasútvonalainak (veresegyházi, hatvani vonal, gödöllői hév) fejlesztésével, az agglomerációs megállókban és állomásokban létesülő P+R-parkolókkal együtt kell ezeket az intézkedéseket megvalósítani – a felsorolt fejlesztéseken a BFK jelenleg is dolgozik.

A felüljárón átvezetett villamos az egyik leghatékonyabb fővárosi villamosfejlesztés, a most csonka 3-as villamosgyűrű továbbvezetése révén fontos kapcsolatok jönnek létre a hálózaton. Az új felüljárón folytatódhat a külsőbb pesti kerületek összekötése. A BFK a Bosnyák tér felől érkező villamosvonalat az új hídon és a Szegedi úton át a Béke térig tervezteti meg, itt kapcsolódni fog a Lehel utca – Béke utca tengelyén haladó vonalhoz.

Arról, hogy a villamos onnan pontosan merre, milyen viszonylatként közlekedik majd, a tervezési folyamat során a BFK a BKK-val közösen hoz majd döntést. A cél az, hogy az új villamosvonal a lehető legjobb közlekedési és hálózati kapcsolatokat biztosítsa.

A beruházás részeként a 82-es trolibusz meghosszabbítását is tervezi a BFK a Kassai térig, a – Budapesti Közlekedési Központ javaslatára és velük együttműködésben.

A Városligetben a közpark-rehabilitációs munka, a szabadidős, sportcélú területek megújítása, fejlesztése a Liget Budapest projekt keretében zajlik.

Bővebb információkat talál a projekt honlapján:

Térkép

Főbb adatok

Típus

komplex városfejlesztés

komplex városfejlesztés

Hosszúság

új felüljáró műtárgy: 800 m új nyomvonal

új felüljáró műtárgy: 800 m új nyomvonal

új villamospálya: 1,8 km

új villamospálya: 1,8 km

komplex közúti, gyalogos, kerékpáros fejlesztések: min. 3,5 km hosszon (tanulmánytervezés során dől el a részletes tervezés pontos tartalma)

komplex közúti, gyalogos, kerékpáros fejlesztések: min. 3,5 km hosszon (tanulmánytervezés során dől el a részletes tervezés pontos tartalma)

min. 1500 új P+R parkolóhely

min. 1500 új P+R parkolóhely

Partner

Városliget Zrt.
Városliget Zrt.

Fázis

előkészítés

előkészítés

Forrás

hazai

hazai

Fontosabb dátumok

  • 2019.: FKT döntés a Városliget környezetében megvalósítandó beruházási programokról
  • 2020.: Korm.határozat jelenik meg a fejlesztés előkészítéséről
  • 2021.: tervezési közbeszerzések, tervezések indulása
  • 2023.: elkészülnek az építési engedélyezési, kiviteli tervek

Finanszírozás

  • hazai forrás

Röviden

Hírek

Sorry, we couldn't find any posts. Please try a different search.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Megszakítás