A Kelenföld és Ferencváros közötti, Dunán átvezető vasúti szakasz a távolsági, nemzetközi forgalom mellett szűk keresztmetszetet jelent az elővárosi forgalom számára is. A meglévő két vágány mellé harmadik, egyes szakaszokon negyedik vágány építése szükséges, hogy 6-8 percenként közlekedjenek az elővárosi vonatok.
Budán egy, Pesten két új megálló is létesül. A környezet rendezésének része új gyalogos-kerékpáros átjárók nyitása a vasúti töltés alatt és egy, a Budaörsi úttól a Dunáig húzódó gyalogos-kerékpáros zöldfolyosó kialakítása. A fejlesztést kiegészíti Ferencváros állomáson egy kapacitásnövelő, külön szintű vágánykapcsolat létrehozása.
A Déli Körvasút fejlesztéséhez hasonló nagyságú és jelentőségű vasútfejlesztés Budapest belső területén több mint 100 éve nem történt. Hosszú évtizedek óta ez az első olyan vasúti beruházás, amely Budapesten belül új megállókkal és sűrűbb vonatkövetéssel az ingázók mellett a városban közlekedők hasznát is szolgálja. A Kelenföld és a Népliget közötti vasúti szakasz fejlesztésének célja, hogy több személyszállító vonat haladhasson el itt. Elsősorban az elővárosi járatok lesznek sűrűbbek, a most irányonként és óránként itt közlekedő kettő helyett az elképzelések szerint csúcsidőben 8 vonat menne a budai agglomerációból a pestibe, illetve ugyanennyi Pestről Budára. Ehhez a meglévő kettő mellé harmadik, egyes szakaszokon negyedik vágány épül, három teljesen új megálló ad majd átszállási kapcsolatot metróra, hévre, illetve szolgál ki fontos célterületeket.
Mitől lesz átjárható a hálózat?
Budapest közlekedési problémái ma az agglomerációból erednek. A folyamatosan gyarapodó népességű zónából a legtöbben autón ingáznak, ha azt akarjuk, hogy a főváros ne fulladjon bele az autóáradatba, fejleszteni kell az elővárosi vasutakat. Gyorsabb, sűrűbb, színvonalas szolgáltatást kell rajtuk nyújtani, de ez nem elég, az elővárosi vonalakon csak akkor jöhet több vonat, ha a város belső területén új kapcsolatok épülnek ki, amelyeken keresztül az egyik irányból érkező szerelvények a várost egy másik vonalon keresztül hagyhatják el. A belvárost a kapacitásokat fölemésztő ácsorgás és visszafordulás nélkül átszelő új viszonylatok a megépítendő megállókban közvetlen kapcsolatot kapnak a városi közlekedés gerincvonalaival. A BFK irányításával készült az ezeket a fejlesztéseket 2040-ig egységes keretbe fogó és programozó Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia, amelynek az egyes elővárosi vonalak feljavításán kívül kulcselemei az ezek közötti kapcsolatot megteremtő belső, átmérős összeköttetések. Ezek közül a leghamarabb a Déli Körvasút valósul meg.
A Kelenföld és Ferencváros állomásokat összekötő szakasz nemcsak a budai és pesti oldalt, hanem az ország két felét is összeköti, Magyarországnak ez az egyetlen fővonali dunai keresztezése, három európai szállítási korridor is áthalad rajta. Ha elkészül az új Déli Körvasút, közvetlen elővárosi vonatok indulhatnak például Pécelről Székesfehérvárra és Tárnokra, Gyömrőről Ercsibe és Százhalombattára, Monorról Tatabányára, Piliscsabáról a külső körvasúton keresztül Biatorbágyra. A megnövelt kapacitású Déli Körvasúton több távolsági vonat is járhat, például Veszprémből, Szombathelyről, Zalaegerszegről, Nagykanizsáról, Székesfehérvárról Ferihegyre. (Ez utóbbi járatok csak akkor lesznek lehetségesek, amikor megépül a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában szintén fölvázolt új vonal a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre is.)
A Déli Körvasút csak akkor tudja lebonyolítani a nagyobb forgalmat, ha az Összekötő vasúti hídon is három vágány áll rendelkezésre. A híd fejlesztése már a kivitelezésnél tart, 2021 áprilisában készült el az új, harmadik hídszerkezet a NIF Zrt. irányításával.
Hol lehet átszállni a városi közlekedésre?
A Déli Körvasúton három új megálló is készül. Budán, az Infoparknál Nádorkert kiszolgálja majd az egyetemvárost, a Kopaszi gátat, a Lágymányosi lakótelepet és a most épülő új városrész lakó- és irodaépületeit. Itt lehet majd átszállni a meglevő 1-es, illetve a jövőbeni meghosszabbított Budai Fonódó villamoshálózat ide befutó járatára is. Pesten a Közvágóhíd megálló az ottani ingatlanfejlesztési területeken kívül közvetlen kapcsolatot létesít a felszín alatt, egyesítve a Kálvin térig hosszabbítandó ráckevei és csepeli hévvonallal. A Népligetnél létesülő megállóban lehet majd átszállni az M3-as metróra (Ecseri út állomás) és a 3-as villamosra, és elérhető lesz a 2022-ben megnyíló multifunkcionális csarnok is.
elővárosi vonatok számának növekedése
gépjárműforgalom-csökkenés munkanaponként
elővárosi vonatokkal elért metró- és hévvonalak száma
új megálló
vasúti
vasúti
7 km – harmadik, részben negyedik vágány
7 km – harmadik, részben negyedik vágány
NIF Zrt.
NIF Zrt.
kiviteli tervek, engedélyek rendelkezésre állnak, építési közbeszerzés kiírva
vasúti fejlesztés: engedélyezési tervek készen, a kiviteli tervezésre és a kivitelésre vonatkozó közbeszerzési eljárás folyamatban van
kiviteli tervek, engedélyek rendelkezésre állnak, építési közbeszerzés kiírva
környezetrendezés: tervezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás folyamatban
uniós
uniós
Sorry, we couldn't find any posts. Please try a different search.
2022 © NKK Nemzeti Közlekedési Központ Nonprofit Zrt. Minden jog fenntartva
Kedves Látogató!
Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.
Kedves Látogató!
Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.