A zöldfelületek megújítása és kiterjesztése minden kitöltő számára fontos, de rendezett közterületekre és a zajvédelem megnyugtató biztosítására is nagy igénye van a Déli Körvasút mentén élőknek – derült ki a Budapest Fejlesztési Központ, a NIF Zrt. és Újbuda Önkormányzatának közös kérdőíves felméréséből.
A Déli Körvasút bővítése az utóbbi 100 év egyik legfontosabb vasúti fejlesztése, amit a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia a legsürgősebb beavatkozások közé sorol. A szűk vasúti keresztmetszet ma gátolja az elővárosi vonatok sűrítését, ezáltal a szolgáltatás vonzóbbá tételét, és a Stratégia által megcélzott utasszám-növekedés elérését.
A vasútvonal Újbuda egyik sűrűn lakott részén vezet keresztül, ezért a vasútfejlesztést az érintett városi környezet teljes körű megújítása is kíséri, melyre az itt élők bevonásával kerülhet sor.
A BFK és a NIF Zrt. Újbuda Önkormányzatával együttműködve ezért kérdőíves felmérést folytatott le 2020. október 24. és 2020. november 30. között, hogy az érintettek igényei is becsatornázhatóak legyenek a tervezésbe, és megfelelő adatok álljanak rendelkezésre a terület jövőbeli kialakításához és a közösségi tervezés előkészítéséhez.
A kérdőívet 567-en töltötték ki, köztük nagy arányban mondták el véleményüket a fejlesztés közvetlen környezetében lakók, de azok is, akik csak használják, vagy áthaladnak a területen.
A felmérés öt szakaszra osztotta a fejlesztés területét, az ezekre vonatkozó legfontosabb megállapítások a következők:
A Hamzsabégi út Budaörsi út és Bartók Béla út közötti szakasza
A ma főleg telephelyekkel tűzdelt útszakasz a kitöltők szerint erősen elhanyagolt és zajos. Elégtelenek a gyalogos és közösségi közlekedési kapcsolatok is, fokozottan érvényesül a vasút elvágó hatása. Valós igény van rekreációs és zöldterületi fejlesztésekre. A járda kialakítása a vasút felöli oldalon is fontos az itt élőknek. A BFK és a NIF tervei szerint a jövőben gyalogos járda és karbantartott zöldterületek lehetnek az út mentén, illetve ahol szükséges, zajvédő fallal is védeni fogják a lakókat.
A Bartók Béla út – Karolina út – Tétényi út csomópont
Ez, a ma sok burkolt felülettel és elsősorban közlekedési funkciókkal ellátott csomópont a vasúti fejlesztés miatt teljesen átalakulhat. A kitöltők sok különböző javaslatot fogalmaztak meg a kereszteződés lehetséges forgalmi rendjével kapcsolatban, de abban szinte minden válaszadó egyetértett, hogy javítani kell a busz-, és villamosmegállók elérhetőségét, a gyalogos és különösen a kerékpáros közlekedés útvonalakat pedig a jelenleginél biztonságosabban és egyértelműbben kell rendezni.
A Hamzsabégi út Bartók Béla út és Fehérvári út közötti szakasza
Az egész beruházás egyik legérzékenyebb területe a Hamzsabégi sétány, egy eredetileg a Rákóczi híd levezető útjának kijelölt, ma már parkként funkcionáló szakasz. A vasút fejlesztése miatt ezen a területen átalakul a rézsű, a parki részből pedig a kivitelezés időszakában egy 6,4 méteres sávot igénybe szükséges venni a munkálatokhoz. Ez a terület a kivitelezést követően ismét teljeskörűen parkosítható. A kérdőív ezért részletesen felmérte a jelenlegi területhasználatot, az egyes funkciókkal való elégedettséget, illetve a jövőbeli elvárásokat.
A parkot az itt lakók átlagosan barátságosabbnak, karakteresebbnek, rendezettebbnek látják, mint a azok, akik csak használják valamilyen célra a sétányt, de érdekes módon még körükben sem kaptak ezek az értékek túl magas besorolást. A jövőben elhelyezendő funkciók kapcsán alapvetően a mai funkcionalitás megtartását, visszaállítását szeretnék a válaszadók. Kevés burkolt felülettel, sok zöld felülettel, játszótérrel, esetleg egy sportpályával, kutyafuttatóval.
A parkon keresztül közlekedők nagy mértékben (77%) támogatják újabb átjárók nyitását a vasúti töltésen, a helyi kitöltők kisebb arányban, de szintén szükségesnek tartják (58%) ezt a fejlesztési elemet. A meglévő kerékpáros-gyalogos területhasználati konfliktusokra is megoldást kínálhat a park sétányainak átalakítása. A kérdőív kitöltői között természetesen voltak olyanok, akik különböző félelmeknek, aggodalmaknak adtak hangot a beruházással kapcsolatban. A BFK és a NIF Zrt. ezért folyamatosan egyeztet az Újbudai Önkormányzattal, hogy minden felmerülő kérdésre megnyugtató választ szülessen a beruházás során.
A Sárbogárdi út és a Dombóvári út, Csonka János tér
A Sárbogárdi és Dombóvári utak mentén a parkolás az egyik legfontosabb kérdés a válaszadók szerint, illetve a zajterhelés is magasabb a kívánatosnál. A Csonka János tér zöldítése és élhető köztérré alakítása 5-ből 4,59 pontot kapott. Itt mind a parkolás rendezésére tett javaslatok, mind a zajvédelmi intézkedések magas támogatottságot élveznek.
A Neumann János utca Budafoki út és Infoparki aluljáró közötti szakasza, Nádorkert megállóhely, sétány a Kopaszi-gátig
Ezen, a ma még alulhasznosított területen a válaszadók megjelölhették, hogy milyen funkciókat tartanának elképzelhetőnek a fejlesztések befejezése után. Szinte minden kitöltő támogatja a parkosítást, valamint a rendezetlen parkolási helyzet megoldását is. A kerékpáros kapcsolatok fejlesztésre szorulnak, különösen a Rákóczi hídra való felhajtás nem megoldott jelenleg. Sokan tartják fontosnak, hogy a megépítendő Nádorkert vasútállomás és a Budai Fonódó villamos idáig tervezett meghosszabbítása révén itt egy új közösségi közlekedési csomópont valósuljon meg, kényelmes átszállási lehetőséget biztosítva vasút és villamos között.
A kérdőív kitöltésével minden válaszadó hozzájárult ahhoz, hogy a Déli Körvasút környezetrendezése során kialakuló zöld folyosó új kikapcsolódási és rekreációs lehetőséget nyújtson minden újbudai és ide látogató számára, valamint segítette a BFK munkáját, hogy az előkészítés alatt álló közösségi tervezés még több releváns vélemény és információ birtokában kezdődhessen meg.
Köszönjük mindenkinek a részvételt!
A Déli Körvasút környezetrendezéséhez kapcsolódó igényfelmérés eredménye:
2022 © NKK Nemzeti Közlekedési Központ Nonprofit Zrt. Minden jog fenntartva
Kedves Látogató!
Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.
Kedves Látogató!
Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.