»

»

Zöldfolyosó Dél-Budán

Zöldfolyosó Dél-Budán

A Déli Körvasút fejlesztésének kiemelt célja, hogy a vasút kényelmes, korszerű és fenntartható alternatívát kínáljon a dél-budapesti agglomeráció lakói számára a személygépkocsival szemben. A fejlesztés városi területen, lakott területekhez közel zajlik, ezért kiemelten fontos, hogy a vasúti beruházás ne csupán közlekedésfejlesztésként, hanem komplex városfejlesztési beavatkozásként valósuljon meg.

Az érintett közterületeken ezzel összhangban végig rendezett, élhető városi tereket szükséges kialakítani megfelelő közlekedési kapcsolatokkal. A beruházás keretében megvalósuló átfogó környezetrendezés egy, a Budaörsi úttól a Dunáig tartó gyalogos-kerékpáros zöldfolyosót hoz létre megújuló közterületek kialakításával. A vasúttal párhuzamosan bringaút, alatta pedig négy helyen gyalogos-kerékpáros átjáró készül.

A Déli Körvasút fejlesztéséhez kapcsolódó környezetrendezés az alábbi szakaszokat érinti:

  • A Hamzsabégi út Budaörsi út és Bartók Béla út közötti szakasza:
    Ez a szakasz – a vasúti töltés északi oldalán – az Ajnácskő utcai csomópont és a Karolina út között rendezett, fasorral kísért zöldfelületté alakul. Ehhez szükséges a telephelyek felszámolása, a légkábelek földkábelre cserélése, a közvilágítás javítása, széles járda kialakítása és rendezett parkolási feltételek megteremtése.
  • Bartók Béla út – Tétényi út csomópont:
    A ma közlekedési csomópontként szolgáló, meglehetősen forgalmas tér a vasúti híd átépítésével felszabaduló szabad területek felhasználásával a jövőben városiasabb arculatot kaphat. A csomópont minden irányból gyalogosan és kerékpárosan átjárhatóvá válik, a villamosperonok és a buszmegállók megközelíthetősége javul, kényelmesebb átszállási kapcsolatok alakulnak ki új zöldfelületekkel és faültetéssel kísérve.
  • A Hamzsabégi út Bartók Béla út és Budafoki/Bogdánfy út közé eső szakasza (Hamzsabégi park):
    A Hamzsabégi parkot érintő fejlesztések az itt élőkkel közösen, közösségi tervezés keretében valósulnak meg. Az alapvető cél egy szabadidős funkciókkal is rendelkező közpark kialakítása, ahol mind a funkciókat, mind a park jellegét és elrendezését az itt élők határozhatják meg. A vasúti töltésen négy helyen épül gyalogos és kerékpáros átjáró annak érdekében, hogy csökkenjen a vasút elválasztó hatása és kényelmesebbé váljon az átjárás a töltés két oldala között. Gyalogos-kerékpáros átvezetés jön létre az Erőmű utca vonalában, a Szerémi út mellett, a Bukarest utca vonalában és a Fadrusz utca vonalában.
  • A Sárbogárdi út és Dombóvári út Tétényi út – Budafoki út közötti szakasza, Csonka János tér:
    Ezen a szakaszon a közterületek teljesen megújulnak a járda, zöldsáv, útpálya, parkolók és a rézsű átalakításával, és a rendezett parkolás megteremtésével. Kettős fasor lesz a meglévő fasor kiegészítésével és új fák ültetésével, továbbá a Csonka János tér zöldfelülete is teljeskörűen megújul.
  • Neumann János utcai szakasz:
    A Neumann János utcával párhuzamos területsáv kapcsán a legfőbb célkitűzés, hogy egy olyan színvonalas közpark, zöldterület jöjjön létre, amely a Hamzsabégi park és a Kopaszi-gát között is megteremti a ma még hiányzó kapcsolatot. Itt épül a várhatóan napi 6000 utast vonzó új Nádorkert vasúti megállóhely, amelynek területe az 1-es villamos, a meghosszabbított Budai fonódó villamos és a vasút utazóközönsége számára is átjáróként szolgálhat a BudaPart és a Kopaszi-gát, valamint az Infopark irányába.
    A Déli összekötő vasúti híd felújításának és átépítésének köszönhetően a mai hídpillérek alatt felszabaduló területen lehetővé válik a gyalogos és kerékpáros közlekedési infrastruktúra bővítése, jobb kapcsolatot adva ezzel a Kopaszi-gát felé. A híd budai hídfőjének környékén kialakított új kerékpáros úthálózat megépítésével összefüggő kerékpáros tengely jön létre a Rákóczi hídtól egészen a Bartók Béla útig.

 

A zöldfolyosó kialakítása közösségi tervezéssel történik. A lakók, érdeklődők öt alkalommal találkoztak a Völgyzugoly Műhely moderátori segítségével a tervezőkkel, azaz a Lépték-Terv vezette konzorcium képviselőivel. (Konzorciumi tagok még az Utiber, a Közlekedés Kft. és a Viköti.) A résztvevők közösen vitatták meg a tervek egyes részleteit, az így kialakult eredményt pedig a tervezők figyelembe veszik a tervek készítésénél.

Térkép

Főbb adatok

Típus

zöldfejlesztés

zöldfejlesztés

Elhelyezkedés

Budapest XI. kerület

Budapest XI. kerület

Hosszúság

3 km

3 km

Partnerek

NIF Zrt.

NIF Zrt.

Fázis

tervezési közbeszerzés kiírva

tervezési közbeszerzés kiírva

Forrás

EU, állam

EU, állam

Fontosabb dátumok

  • 2021.: tervezési közbeszerzés
  • 2021. III. negyedév: közösségi tervezési alkalmak
  • 2022. január: az elkészült tanulmánytervek bemutatása a nagyközönségnek

Finanszírozás

  • uniós és hazai forrás

Hírek

Újbudai zöldfolyosó: Ismertettük a tájépítészeti vázlatterveket

Tavaly öt alkalommal zajlott közösségi tervezés a helyi lakosok bevonásával a Déli Körvasút mentén kialakítandó Újbudai zöldfolyosóról, most az ennek alapján elkészült tájépítészeti vázlatterveket is …

Tovább olvasom »
Újbudai Zöldfolyosó közösségi tervezés

Térképre kerültek az Újbudai zöldfolyosó elképzelései – az 5. tervezési alkalom beszámolója

2021. szeptember 8-án véget ért egy fontos szakasz az Újbudai Zöldfolyosó tervezési folyamatában. Július és szeptember között 5 alkalommal találkoztak a helyiek és a tervezők, …

Tovább olvasom »

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Megszakítás