Folytatódhat az M2-es metró és a gödöllői hév összekötésének tervezése. A Főváros által megkezdett, de félbehagyott projekt állami beruházásként valósul meg, a tervezés folytatását előkészítő beruházóként a Budapest Fejlesztési Központ és a MÁV-HÉV Zrt. konzorciuma irányítja a BKK bevonásával.
A tervezett fejlesztésre először 2012 és 2015 között születtek megvalósíthatósági tanulmányok, amelyek alapján 2015-ben a Fővárosi Közgyűlés forrást biztosított a városhatáron belüli szakaszok részletes tervezésére, így a BKK 2016-ban közbeszerzést írt ki keretmegállapodás megkötésére. A tervezési munkát a Főmterv nyerte el. A tervezési folyamat egyes fázisai megtörténtek, néhány engedély is rendelkezésre áll már. A Fővárosi Közgyűlés 2020. február 26-án arról döntött, hogy nem biztosít forrást e projekt előkészítésére a továbbiakban. A kormány ezután ajánlotta föl, hogy átveszi a fejlesztést. A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa, a Fővárosi Önkormányzat és a Kormány közös döntéshozó és egyeztető fóruma 2020 október 15-én támogatta ezt, arról született döntés, hogy a tervezésről szóló keretmegállapodásban és az egyéb szerződésekben a BKK helyére a BFK lép.
Mi az összekötés célja?
Az M2-es metró összekötése a H8-as, gödöllői és H9-es, csömöri hévvonallal hasonlóan átjárhatóságot növelő, az elővárosi és városi területeket gyorsvasúttal összekapcsoló fejlesztés, mint a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában szereplő Déli Körvasút vagy a Nyugati pályaudvar és Kelenföld közé tervezett alagút, illetve a többi hév (H5, H6, H7) integrációjával elképzelt M5-ös metró. Az Örs vezér terén két gyorsvasúti végállomás néz egymással farkasszemet. Ha a metrót összekötjük a hévekkel, átszállást és időt takaríthatunk meg sok utasnak. Ez pedig kulcsfontosságú a közösségi közlekedés versenyképességéhez az egyéni autós közlekedéssel szemben.
A ma a metróra az Örs vezér terén ráhordó buszok már hamarabb elérhetik a metrót, így közvetlenül is csökkenhet a közúti forgalom és a légszennyezés. Ugyanakkor az érintett agglomerációs települések – Kistarcsa, Kerepes, Mogyoród, Gödöllő, Csömör – és fővárosi kerületek – X., XIV., XVI. – közeli területeinek lakói közvetlen metrókapcsolatot kapnak, ennek hatása pedig nagyon jelentős, sokan fogják a közösségi közlekedést választani autó helyett.
Milyen lehet az új metró?
A hév H8-as gödöllői és H9-es csömöri vonalán a pálya elhasználódott, a járművek öregek, korszerűtlenek. A fejlesztés része a pálya teljes újjáépítése, a megállók akadálymentesítése, autóparkolók, kerékpártárolók létesítése. A szintbeni közúti átjárók egy része helyett külön szintű épül, a tervek szerint a XVI. kerületben részben föld alá kerül a vonal, hogy megszűnjön a hév területelvágó hatása. Új járműveket is be kell szerezni, olyanokat, amelyek a mostani hévpályán és a metróvonalon is tudnak közlekedni. Így a Gödöllőn vagy Csömörön fölszálló utas átszállás nélkül mehet majd a belvárosba vagy akár Budára, egészen a Déli pályaudvarig. A fejlesztés során azok a megállók, amelyek az utasok szempontjából nem megfelelő helyen találhatóak, átkerülnek a városszerkezet alapján jobb pozícióba.
A hévek ugyanúgy elővárosi vasutak, mint a MÁV Budapestre befutó 11 vonala, ezért a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia valamennyi vonal integrációját és belvárosi meghosszabbítását tartalmazza.
kedvezően érintett utasok száma naponta
Gödöllő–belváros-időmegtakarítás
új járművek száma
Megállók száma új helyszíneken
vasúti
vasúti
150 méter összekötés 30 km teljes felújítás
150 méter összekötés 30 km teljes felújítás
Főmterv, BKK, MÁV-HÉV Zrt.
A továbbtervezés előkészítése folyik
A továbbtervezés előkészítése folyik
uniós, hazai
uniós, hazai
Sorry, we couldn't find any posts. Please try a different search.
2022 © NKK Nemzeti Közlekedési Központ Nonprofit Zrt. Minden jog fenntartva
Kedves Látogató!
Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.
Kedves Látogató!
Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.