»

»

Kelenföldi intermodális csomópont

Kelenföldi intermodális csomópont

Az elővárosi buszok gyorsabban, kerülő nélkül juthatnak majd el Kelenföldön az új buszterminálhoz az őrmezői oldalon, mint a jelenlegi végállomáshoz az Etele téren. Az utasok az új épületben a most még hiányzó szolgáltatásokat elérve várakozhatnak a buszokra. A jelenlegi végállomás területe felszabadul, hasznosítható, zöldíthető. A projekt része a kelenföldi csomópont átfogó funkcionális továbbfejlesztésének átgondolása is, beleértve a közelben tervezett Dél-budai Centrumkórház villamosos megközelíthetőségének vizsgálatát.

Kulturált BKK- és Volán-buszvégállomás, több P+R parkoló épül Őrmezőn. Kelenföld vasútállomás az M4-es metró végállomásának 2014-es megnyitása óta fontos csomópontja Budapestnek. Az autóbuszok végállomása és a parkolók azonban nem mondhatók komfortosnak, a Volánbusz járatai az Egér úton jelentős kerülőre kényszerülnek az Etele téri pályaudvarra menet, miközben a Budaörsi úton közvetlenül és gyorsabban is elérhetnék a kelenföldi csomópontot. Az eredeti tervek szerint a metró indulása után nem sokkal kész lett volna az őrmezői oldalon egy autóbusz-terminál, de végül a metróprojektből kimaradt ez az elem. A Kormány átveszi és megvalósítja ezt a fejlesztést. A Budapest Fejlesztési Központ a projekt teljes körű előkészítési feladatait látja el.

Miért van szükség új buszterminálra?

A legfontosabb változás, hogy az elővárosi Volánbusz-járatok végállomása átkerül az Etele térről az őrmezői oldalra. A Volán járatai ide egyszerűbben, rövidebb úton, gyorsabban, kevesebb üzemanyagot elégetve juthatnak el, nem kell majd az Egér út felé kerülniük.

A Volánbusz és a BKK járatai a jövőben egy közös, fedett terminálról indulhatnak, ahol a buszra zárt helyen lehet majd várni. Az új állomáson a kelenföldi csomópontból régóta hiányzó funkciók, szolgáltatások (például nyilvános illemhely, újságos, stb.) pótlására is sor kerül. 

Hogyan nő a P+R, B+R férőhelyek száma?

A fejlesztés nyomán az őrmezői oldal P+R kapacitása is nőni fog a mostani 1000 férőhelyről 1500-ra, tervezünk egy többszintes parkolóházat. 

A kerékpárosok számára is készülnek majd bringatárolók, de taxidrosztok, K+R parkolók (ahol csak egy pillanatra állhat meg az autó, amíg az utasok kiszállnak) is létesülnek. 

Milyen lesz az új csomópont?

A BFK a munka keretében nemcsak a buszpályaudvar és a P+R parkoló terveztetését rendeli meg, hanem a Kelenföldi pályaudvar térségének átfogó vizsgálatára és elemzésére írt ki közbeszerzést. A tervezőnek javaslatot kell majd tennie a buszvégállomás Etele téren felszabaduló területének hasznosítására, ahol célunk a zöldterületek növelése.

De több, más, a térséget érintő távlati fejlesztés vizsgálatát is tartalmazza a tervezési munka:

  • A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia által előrevetített utasszám-növekedés miatt Kelenföldön az aluljáró a vasúti utasok kiszolgálására elégtelen megoldást jelent, a BFK megvizsgálja egy, a vágányok felett átívelő új vasútállomási épület kialakíthatóságát. Ez közvetlenül kapcsolódna az összes peronhoz.
  • A projektet össze kell hangolni a Kelenföld és Törökbálint között előkészítés alatt álló vasútfejlesztéssel, ennek keretében Kelenföldön a megnövekvő elővárosi vasúti forgalom kiszolgálására új utasforgalmi peron létesítését tervezi a BFK a 16. vágány mellett, kapcsolattal az aluljáróhoz.
  • A munka része a közelben tervezett Dél-budai Centrumkórház tömegközlekedési megközelíthetőségének javítása, a villamoshálózat ilyen célú lehetséges fejlesztésének vizsgálata a 19-es és 49-es, illetve az 1-es villamosok átvezetésével az őrmezői oldalra, és onnan az új szuperkórházhoz. A villamos lehetséges útvonalváltozataira olyan tanulmány készül, amely a nyomvonal kiválasztására alkalmas, és a későbbi műszaki tervezés alapjául szolgálhat.

A kelenföldi csomópont átfogó funkcionális továbbfejlesztésének egyik első kulcseleme az új őrmezői buszvégállomás és a P+R kapacitások bővítése.

Rendeződik az állomásépület sorsa is. Az 1884-ben emelt Kelenföld Indóház a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum tagintézménye lesz, így megmenekül és újjászületik a funkcióját elvesztő épület. A Budapest és a vasút közös történetét és jövőjét bemutató kiállítás bizonyára legnépszerűbb attrakciója egy nagy terepasztal lesz.

Térkép

Főbb adatok

Típus

Közúti

Komplex városfejlesztés

Méret

min. 2500 m2 szintterület, min. 1500 P+R parkoló

min. 2500 m2 szintterület, 1500 P+R parkoló

Fontosabb dátumok

  • 2021: tervezési közbeszerzés

Finanszírozás

  • uniós forrás

BUSZPÁLYAUDVAR, BUSZKÖZLEKEDÉS

A buszpályaudvar áthelyezésével csökken a Volán buszok által megtett útvonal hossza, valamint az új útvonalon részben elkülönített autóbuszsávon tudnak haladni. Ennek köszönhetően a menetidő is lerövidül, és a károsanyag-kibocsátás is mérséklődik.

A jobb átszállási kapcsolatokkal rendelkező buszpályaudvar magasabb színvonalú kiszolgálást biztosít majd a használóinak.

A vasút feletti elhelyezés kialakítása költséges, az építkezési munkálatok megszervezése nehezen megoldható a vasúti közlekedés fenntartása mellett, illetve nem ad kedvezőbb átszállási kapcsolatot a Volánbuszok és a metró között.

Az új Volánbusz-pályaudvar kialakítására az őrmezői oldalon elegendő terület áll rendelkezésre. Mindez a meglévő P+R parkolók és buszállomások átépítésével, a lakótelep környezetének érintése nélkül tud megvalósulni.

A Kelenföld pályaudvar térségének átfogó vizsgálata keretében az érintett szolgáltatók bevonásával vizsgálni fogjuk a különböző közlekedési módok megállóinak elhelyezkedését. Várható, hogy az Etele téren megálló helyi járatok (Budapesten belüli kék buszok) továbbra is ezen az oldalon fognak megállni, míg a nemzetközi járatok megállója feltehetően átkerül az őrmezői oldalra.

Ez az egyetlen olyan – viszonylag ritkán járó, mindössze egyetlen felállási helyet igénylő – elővárosi buszvonal, amelyet várhatóan nem érdemes áthelyezni a vasúti pályaudvar túlsó oldalára. A részleteket a tervezés közben a Volánbusszal egyeztetjük.

A járművezetőknek az M4-es metró beruházása keretében a BKK ügyfélközpont mellett már létrehozták a pihenőhelyet. A beruházás során vizsgálni fogjuk, hogy van-e esetleg további igény, lehetőség felszíni pihenő kialakítására. Ha igen, biztosítjuk az új buszállomáson és/vagy a buszok várakozása számára kijelölendő parkolóban.

Igen, az újonnan létesülő buszpályaudvar és a meglévő aluljáró között a projekt keretében tervezzük az akadálymentes, teljes hosszában fedett átgyaloglási lehetőséget biztosító kapcsolat kialakítását.

P+R PARKOLÓ, PARKOLÁS

Itt van az M4-es metró végállomása, a helyszín sok autós szemében megfelelő az átszállásra a közösségi közlekedésre. A jelenlegi (járványhelyzet előtti) parkolási igények alapján a rendelkezésre álló férőhelyek száma nem elegendő, a parkolóhelyek már kora reggel telítődnek. A fejlesztéssel azonban nem nő a többszörösére a parkolóhelyek száma, így kellően kiegyensúlyozott lesz a helyzet. Az autósok egy része Kelenföldig jön majd kocsival, mások azonban már az elővárosi vasúti megállóknál lévő – már most is vagy a jövőbeli fejlesztésekkel megépülő –  P+R-ekben hagyják majd az autót.

A tervezés első fázisában, Kelenföld pályaudvar térségének átfogó vizsgálata keretében határozzuk meg, hogy pontosan mely területen mennyi P+R parkolót helyezünk el. Várhatóan a P+R parkolók legnagyobb része a vasúti sínek mellett lesz, célszerűen a közlekedési járművek megállóhelyéhez közel, a mai parkolókat felülépítve újabb emeletekkel.

A tervezett parkoló mindkét módra alkalmas lesz. A tényleges üzemeltetési, díjfizetési módot az átadáskor fennálló helyzet szerint lehet majd eldönteni. Amennyiben a parkolóhelyek iránti túl nagy igény jelentkezne, annak mérséklésére megfelelő szabályozási eszköz, megoldás lehet a fizetőssé tétel is. A működés ma ingyenes, de a díjfizetés garantálni tudná, hogy a tartós tárolás helyett valóban a kiépítési célnak megfelelő, P+R típusú használat kerüljön előtérbe – erről azonban a Fővárosi Önkormányzat tud majd dönteni.

VILLAMOSKÖZLEKEDÉS

A villamos nyomvonalának vizsgálata a tervező feladata lesz. Pontos nyomvonalat a tervezés előrehaladtával lehet meghatározni és bemutatni.

METRÓ TOVÁBBVEZETÉSÉVEL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEK

A projekt keretén belül nem vizsgáljuk a metró továbbvezetésének lehetőségét, a beruházásról nincs kormányzati vagy önkormányzati döntés, hatályos tervei sincsenek.

KERÉKPÁROS ÉS GYALOGOS KÖZLEKEDÉS

Igen, a tervezőnek mind az Etele téri mind az őrmezői oldalon javaslatot kell tennie a kerékpártárolók elhelyezésére.

Az Etele téri villamos és az új buszpályaudvar között a meglévő metró aluljárón keresztül biztosított lesz az átszállási kapcsolat. Vizsgáljuk továbbá a vasút felett átvezető átjáró kialakítását is, ami további átszállási kapcsolatot biztosíthat.

VASÚTÁLLOMÁS ÉS VONATKÖZLEKEDÉS

A vasútállomás épületének tervezése nem része a Kelenföldi intermodális csomópont kialakítása projektnek. A tervezés során vizsgáljuk ugyan a vasúti vágányok felett átvezető átjáró kialakítását – ami vasútállomási funkciót is betölthet, ha ide további szolgáltatásokat is elhelyezünk – de ennek tervezésére csak későbbi projekt keretében kerülhet sor, egyelőre a mai metróaluljáró koncepcionális bővítésének lehetőségeit járjuk körül első körben.

Sajnos ez a lehetőség a pláza építésekor nem valósult meg, mivel ez egy újonnan épült magánlétesítmény, az átalakítását mi nem terveztetjük.

A Kelenföldi intermodális csomópont kialakításáról szóló projekt keretében a vágányhálózat kialakításának módosítását nem tervezzük, azaz vágányok nem szűnnek meg emiatt. A Kelenföld és Törökbálint között tervezett vasútfejlesztés ugyanakkor új peron létesítését irányozza elő a 17. vágány helyén, hogy több vágányról indulhassanak, illetve érkezhessenek személyszállító vonatok.

KÖRNYEZŐ TERÜLETEK LAKOSAINAK ÉLETMINŐSÉGE

Külön figyelmet fordítunk a tervezés során a környéken élők zajvédelmére, különböző forgalmi modellezésekre, illetve a környék esztétikájának, közbiztonságának, élhetőségének, funkciógazdagságának javítására, intenzív zöldítésre mindenütt, ahol lehetséges. A tervezés során számos vizsgálatot végzünk majd, pl. a megfelelő zajvédelem biztosítása érdekében.

ÜTEMEZÉSSEL, KIVITELEZÉSSEL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEK

A korábbi és releváns előzménytervekre vonatkozó felhasználási jogokat a BFK megszerezte. A tervek felhasználására a megváltozott forgalmi viszonyok és parkolási igények miatt azonban csak korlátozott módon lesz lehetőség.

A tervek várhatóan 2022. végére készülnek el.

A tervező feladata lesz az építési organizációs tervek elkészítése, ennek során a parkolás biztosítását is vizsgálni fogjuk.

Hírek

Duna-parti sétány a Kopaszi-gáttól a Galvani híd tervezett budai hídfőjén át a Keserű-érig

A Budapest Fejlesztési Központ kiírta a közbeszerzést az 1,35 kilométer hosszú Kelenföldi Duna-parti sétány tervezésére. A Galvani utca vonalában építendő új Duna-híd beruházásához kapcsolódva, a …

Tovább olvasom »

Megjelent a Kós Károly sétány kocsiútból valódi sétánnyá alakításának tervezésére szóló tender

Újabb mérföldkő a Városliget autómentesítéséhez. Megjelent a közbeszerzési kiírás az M3-as sztráda autóforgalmát a belváros felé továbbvezető útszakasz gyalogos és kerékpáros sétánnyá alakításának tervezésére. A …

Tovább olvasom »

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Megszakítás