Az elővárosi buszok gyorsabban, kerülő nélkül juthatnak majd el Kelenföldön az új buszterminálhoz az őrmezői oldalon, mint a jelenlegi végállomáshoz az Etele téren. Az utasok az új épületben a most még hiányzó szolgáltatásokat elérve várakozhatnak a buszokra. A jelenlegi végállomás területe felszabadul, hasznosítható, zöldíthető. A projekt része a kelenföldi csomópont átfogó funkcionális továbbfejlesztésének átgondolása is, beleértve a közelben tervezett Dél-budai Centrumkórház villamosos megközelíthetőségének vizsgálatát.
Kulturált BKK- és Volán-buszvégállomás, több P+R parkoló épül Őrmezőn. Kelenföld vasútállomás az M4-es metró végállomásának 2014-es megnyitása óta fontos csomópontja Budapestnek. Az autóbuszok végállomása és a parkolók azonban nem mondhatók komfortosnak, a Volánbusz járatai az Egér úton jelentős kerülőre kényszerülnek az Etele téri pályaudvarra menet, miközben a Budaörsi úton közvetlenül és gyorsabban is elérhetnék a kelenföldi csomópontot. Az eredeti tervek szerint a metró indulása után nem sokkal kész lett volna az őrmezői oldalon egy autóbusz-terminál, de végül a metróprojektből kimaradt ez az elem. A Kormány átveszi és megvalósítja ezt a fejlesztést. A Budapest Fejlesztési Központ a projekt teljes körű előkészítési feladatait látja el.
Miért van szükség új buszterminálra?
A legfontosabb változás, hogy az elővárosi Volánbusz-járatok végállomása átkerül az Etele térről az őrmezői oldalra. A Volán járatai ide egyszerűbben, rövidebb úton, gyorsabban, kevesebb üzemanyagot elégetve juthatnak el, nem kell majd az Egér út felé kerülniük.
A Volánbusz és a BKK járatai a jövőben egy közös, fedett terminálról indulhatnak, ahol a buszra zárt helyen lehet majd várni. Az új állomáson a kelenföldi csomópontból régóta hiányzó funkciók, szolgáltatások (például nyilvános illemhely, újságos, stb.) pótlására is sor kerül.
Hogyan nő a P+R, B+R férőhelyek száma?
A fejlesztés nyomán az őrmezői oldal P+R kapacitása is nőni fog a mostani 1000 férőhelyről 1500-ra, tervezünk egy többszintes parkolóházat.
A kerékpárosok számára is készülnek majd bringatárolók, de taxidrosztok, K+R parkolók (ahol csak egy pillanatra állhat meg az autó, amíg az utasok kiszállnak) is létesülnek.
Milyen lesz az új csomópont?
A BFK a munka keretében nemcsak a buszpályaudvar és a P+R parkoló terveztetését rendeli meg, hanem a Kelenföldi pályaudvar térségének átfogó vizsgálatára és elemzésére írt ki közbeszerzést. A tervezőnek javaslatot kell majd tennie a buszvégállomás Etele téren felszabaduló területének hasznosítására, ahol célunk a zöldterületek növelése.
De több, más, a térséget érintő távlati fejlesztés vizsgálatát is tartalmazza a tervezési munka:
A kelenföldi csomópont átfogó funkcionális továbbfejlesztésének egyik első kulcseleme az új őrmezői buszvégállomás és a P+R kapacitások bővítése.
Rendeződik az állomásépület sorsa is. Az 1884-ben emelt Kelenföld Indóház a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum tagintézménye lesz, így megmenekül és újjászületik a funkcióját elvesztő épület. A Budapest és a vasút közös történetét és jövőjét bemutató kiállítás bizonyára legnépszerűbb attrakciója egy nagy terepasztal lesz.
Közúti
Komplex városfejlesztés
min. 2500 m2 szintterület, min. 1500 P+R parkoló
min. 2500 m2 szintterület, 1500 P+R parkoló
A buszpályaudvar áthelyezésével csökken a Volán buszok által megtett útvonal hossza, valamint az új útvonalon részben elkülönített autóbuszsávon tudnak haladni. Ennek köszönhetően a menetidő is lerövidül, és a károsanyag-kibocsátás is mérséklődik.
A jobb átszállási kapcsolatokkal rendelkező buszpályaudvar magasabb színvonalú kiszolgálást biztosít majd a használóinak.
A vasút feletti elhelyezés kialakítása költséges, az építkezési munkálatok megszervezése nehezen megoldható a vasúti közlekedés fenntartása mellett, illetve nem ad kedvezőbb átszállási kapcsolatot a Volánbuszok és a metró között.
Az új Volánbusz-pályaudvar kialakítására az őrmezői oldalon elegendő terület áll rendelkezésre. Mindez a meglévő P+R parkolók és buszállomások átépítésével, a lakótelep környezetének érintése nélkül tud megvalósulni.
A Kelenföld pályaudvar térségének átfogó vizsgálata keretében az érintett szolgáltatók bevonásával vizsgálni fogjuk a különböző közlekedési módok megállóinak elhelyezkedését. Várható, hogy az Etele téren megálló helyi járatok (Budapesten belüli kék buszok) továbbra is ezen az oldalon fognak megállni, míg a nemzetközi járatok megállója feltehetően átkerül az őrmezői oldalra.
Ez az egyetlen olyan – viszonylag ritkán járó, mindössze egyetlen felállási helyet igénylő – elővárosi buszvonal, amelyet várhatóan nem érdemes áthelyezni a vasúti pályaudvar túlsó oldalára. A részleteket a tervezés közben a Volánbusszal egyeztetjük.
A járművezetőknek az M4-es metró beruházása keretében a BKK ügyfélközpont mellett már létrehozták a pihenőhelyet. A beruházás során vizsgálni fogjuk, hogy van-e esetleg további igény, lehetőség felszíni pihenő kialakítására. Ha igen, biztosítjuk az új buszállomáson és/vagy a buszok várakozása számára kijelölendő parkolóban.
Igen, az újonnan létesülő buszpályaudvar és a meglévő aluljáró között a projekt keretében tervezzük az akadálymentes, teljes hosszában fedett átgyaloglási lehetőséget biztosító kapcsolat kialakítását.
Itt van az M4-es metró végállomása, a helyszín sok autós szemében megfelelő az átszállásra a közösségi közlekedésre. A jelenlegi (járványhelyzet előtti) parkolási igények alapján a rendelkezésre álló férőhelyek száma nem elegendő, a parkolóhelyek már kora reggel telítődnek. A fejlesztéssel azonban nem nő a többszörösére a parkolóhelyek száma, így kellően kiegyensúlyozott lesz a helyzet. Az autósok egy része Kelenföldig jön majd kocsival, mások azonban már az elővárosi vasúti megállóknál lévő – már most is vagy a jövőbeli fejlesztésekkel megépülő – P+R-ekben hagyják majd az autót.
A tervezés első fázisában, Kelenföld pályaudvar térségének átfogó vizsgálata keretében határozzuk meg, hogy pontosan mely területen mennyi P+R parkolót helyezünk el. Várhatóan a P+R parkolók legnagyobb része a vasúti sínek mellett lesz, célszerűen a közlekedési járművek megállóhelyéhez közel, a mai parkolókat felülépítve újabb emeletekkel.
A tervezett parkoló mindkét módra alkalmas lesz. A tényleges üzemeltetési, díjfizetési módot az átadáskor fennálló helyzet szerint lehet majd eldönteni. Amennyiben a parkolóhelyek iránti túl nagy igény jelentkezne, annak mérséklésére megfelelő szabályozási eszköz, megoldás lehet a fizetőssé tétel is. A működés ma ingyenes, de a díjfizetés garantálni tudná, hogy a tartós tárolás helyett valóban a kiépítési célnak megfelelő, P+R típusú használat kerüljön előtérbe – erről azonban a Fővárosi Önkormányzat tud majd dönteni.
Igen. Lesznek ilyen, úgynevezett K+R, „kiss and ride” parkolóhelyek.
A villamos nyomvonalának vizsgálata a tervező feladata lesz. Pontos nyomvonalat a tervezés előrehaladtával lehet meghatározni és bemutatni.
A projekt keretén belül nem vizsgáljuk a metró továbbvezetésének lehetőségét, a beruházásról nincs kormányzati vagy önkormányzati döntés, hatályos tervei sincsenek.
Nem akadályozza.
Igen, a tervezőnek mind az Etele téri mind az őrmezői oldalon javaslatot kell tennie a kerékpártárolók elhelyezésére.
Az Etele téri villamos és az új buszpályaudvar között a meglévő metró aluljárón keresztül biztosított lesz az átszállási kapcsolat. Vizsgáljuk továbbá a vasút felett átvezető átjáró kialakítását is, ami további átszállási kapcsolatot biztosíthat.
A vasútállomás épületének tervezése nem része a Kelenföldi intermodális csomópont kialakítása projektnek. A tervezés során vizsgáljuk ugyan a vasúti vágányok felett átvezető átjáró kialakítását – ami vasútállomási funkciót is betölthet, ha ide további szolgáltatásokat is elhelyezünk – de ennek tervezésére csak későbbi projekt keretében kerülhet sor, egyelőre a mai metróaluljáró koncepcionális bővítésének lehetőségeit járjuk körül első körben.
Sajnos ez a lehetőség a pláza építésekor nem valósult meg, mivel ez egy újonnan épült magánlétesítmény, az átalakítását mi nem terveztetjük.
A Kelenföldi intermodális csomópont kialakításáról szóló projekt keretében a vágányhálózat kialakításának módosítását nem tervezzük, azaz vágányok nem szűnnek meg emiatt. A Kelenföld és Törökbálint között tervezett vasútfejlesztés ugyanakkor új peron létesítését irányozza elő a 17. vágány helyén, hogy több vágányról indulhassanak, illetve érkezhessenek személyszállító vonatok.
Külön figyelmet fordítunk a tervezés során a környéken élők zajvédelmére, különböző forgalmi modellezésekre, illetve a környék esztétikájának, közbiztonságának, élhetőségének, funkciógazdagságának javítására, intenzív zöldítésre mindenütt, ahol lehetséges. A tervezés során számos vizsgálatot végzünk majd, pl. a megfelelő zajvédelem biztosítása érdekében.
A korábbi és releváns előzménytervekre vonatkozó felhasználási jogokat a BFK megszerezte. A tervek felhasználására a megváltozott forgalmi viszonyok és parkolási igények miatt azonban csak korlátozott módon lesz lehetőség.
A tervek várhatóan 2022. végére készülnek el.
A tervező feladata lesz az építési organizációs tervek elkészítése, ennek során a parkolás biztosítását is vizsgálni fogjuk.
Sorry, we couldn't find any posts. Please try a different search.
2022 © NKK Nemzeti Közlekedési Központ Nonprofit Zrt. Minden jog fenntartva
Kedves Látogató!
Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.
Kedves Látogató!
Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.