A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában lefektetett alapelvek mentén, az egységes és magas színvonalú városi-elővárosi kötöttpályás közlekedés megteremtése érdekében nemcsak a hévvonal, hanem az állomások és megállóhelyek is megújulnak.
Számos helyen egységes megjelenésű, esztétikus és a mainál lényegesen jobb funkcionalitást biztosító típusmegállókat alakítunk ki, azonban a jelentősebb csomópontokon egyedi állomásokat tervezünk. A csepeli hév esetében ilyen lesz az Erdősor utcai új végállomás.
A BFK 2021 májusában és júniusában a csepeli megállók újragondolásával és a megállók közelében található közterek megújításával kapcsolatban kérte ki az utazók és a környéken élők véleményét. A kérdőívet az m5metro.hu/csepelihev oldalon lehetett kitölteni 2021. május 11. és 2021. június 15. között.
A válaszok összesítése megtörtént, a kérdőívet 2998-an töltötték ki.
A válaszadók számára nem volt ismeretlen a hév-fejlesztés, a kitöltők 94%-a hallott már róla, 72%-uk teljes mértékben, 15%-uk inkább egyetért a fejlesztés céljával.
A csepeli megállókat a legtöbben BKK busszal (53%) közelítik meg, a válaszadók 37%-a pedig gyalogol a hévhez. Az autóval érkezők aránya a 12%-ot sem éri el, a kerékpárosok aránya 4,5% a kitöltők körében. Fontos volt a válaszadóknak a nap- és esővédő, fedett váróhelyek kialakítása.
A kerékpárral közlekedőket arról kérdeztük, melyik megállókhoz közlekednek vagy közlekednének a jövőben leginkább két keréken. A legtöbben az Erdősor utcai új végállomást (45%) jelölték meg, de kiemelkedő számmal bicikliznének a Csepel és Szent Imre tér megállókhoz is (42-42%). A megkérdezettek 73%-a továbbszállítja kerékpárját a héven.
Az Erdősor utcai végállomás a jövőben nem csak a kerékpárral érkezőket vonzhatja, az állomási és kereskedelmi szolgáltatások mellett egy kb. 450 férőhelyes P+R parkolót tervezünk. A P+R parkolót a válaszadók 47%-a venné igénybe, abban az esetben, ha fizetnie kéne a szolgáltatásért, további 45% pedig ingyenes üzemeltetés esetén parkolna itt. A válaszadók 69%-a támogatja, hogy a helyiek kedvezményesen férhessenek hozzá a P+R parkolóhoz.
A hév fejlesztése lehetővé teszi, hogy a jelenlegi járműtelep jelentős része felszabaduljon, új funkcióknak adhasson helyet. A megkérdezettek 73%-a zöld köztér, 63%-a gyalogos sétány, 41%-a P+R parkolók létrehozását támogatja teljes mértékben.
A kitöltők 88%-a támogatja a víztorony körüli zöld közösségi tér fejlesztését, 86%-a pedig a Szent István út és II. Rákóczi Ferenc utca kereszteződése és az új hévvégállomás közötti gyalogosbarát kialakítással ért egyet.
A II. Rákóczi Ferenc utca forgalomcsillapítása kapcsán két megoldást véleményezhettek a kitöltők. Miután egyik változat támogatottsága vagy elutasítottsága sem volt megállapítható a beérkező válaszokból (nagyjából azonos mértékű támogatottsága volt mindkét verziónak), a számos visszaérkező visszajelzés alapján olyan döntés született, hogy a két verzió fontosabb elemeinek ötvözésével folytatódik tovább a tervezés.
A Szent Imre tér keleti oldalán lévő buszállomás területeinek felszabadításával is újabb értékes funkciókat nyerhet Csepel belvárosa. A helyi önkormányzat kérésére megkérdeztük a lakosok véleményét, milyen funkciókat tartanak érdemesnek elhelyezni a felszabaduló területen. A legtöbben a közvilágítási hálózat (78%) és kamerarendszer (72%) kiépítését támogatták. A főtér zöld felületekkel való megnagyobbítása (66%) mellett is sokan kiálltak, illetve ezen a területen is népszerű a válaszadók körében gyalogos sétányok kialakítása (61%). A fejlesztést megelőző ideiglenes parkoló létrehozását, a végleges parkolók kialakítása esetén pedig a mélygarázst részesíti a lakosság előnyben.
A megállók tervezése során nem csak a funkcionális megújulást tartjuk szem előtt. Olyan egyedi művészeti alkotásokat szeretnénk elhelyezni a megállókban, amelyek az utasok számára fontos témákat ölelnek fel. A csepeli megállókat érintő művészeti tematikákra összesen 1702 javaslat érkezett. Ezek közül meg kell említeni, hogy Csepel természeti környezetét, élővilágát emelték kis sokan, illetve a helyi értékek bemutatását is támogatták.
A kérdőív részletes feldolgozása után az eredmények figyelembevételével folytatódik a tervezés. Köszönjük Mindenkinek, aki időt szánt a kitöltésre!
Amennyiben érdeklik az egyes kérdésekre adott válaszok megoszlása, töltse le az alábbi elemzést:
2021.10.20.
2022 © NKK Nemzeti Közlekedési Központ Nonprofit Zrt. Minden jog fenntartva
Kedves Látogató!
Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.
Kedves Látogató!
Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.