»

»

Buszsávok Budakeszin és a Budakeszi úton

Buszsávok Budakeszin és a Budakeszi úton

A Budakeszin és a fővárosi Budakeszi úton csúcsidőben mindennapos torlódások lelassítják a Budakeszin közlekedő és a Zsámbéki-medence többi településéről érkező autóbuszok haladását is.

A cél, hogy a buszsávokon az autókat előző, a csomópontokban az intelligens forgalomirányító lámpákkal előre engedett buszok gyorsabban haladjanak, így vonzó alternatívát nyújtsanak. A buszok végállomásán autóparkolók és kerékpártárolók segítik majd az átszállást.

Budakeszi és a Zsámbéki-medence mögötte sorakozó települései számára a közlekedési probléma megoldásának ma egyetlen belátható időn belül reális útja a buszok előnyben részesítése. A Kormány és a Budapest Fejlesztési Központ mindenhol, ahol csak lehetséges, a kötöttpályás tömegközlekedési megoldásokat pártolja, de Budakeszi felé rövid távon nem lesz alternatívája a buszsávok építésének, már csak a domborzati viszonyok miatt sem.

A cél az, hogy a felgyorsított buszokra a most még gépkocsival járók minél nagyobb része váltson át. A mindennapos dugók Budakeszin nemcsak a városban élők, hanem a Pátyon, Perbálon, Zsámbékon, Telkiben, Budajenőn lakók életét is megkeserítik, és Budapestre is kihatnak. Olyan megoldás készül, amely már a Budakeszire a Zsámbéki-medence felől bevezető útszakaszoktól kezdve rendszerszinten részesíti előnyben a buszközlekedést minden torlódó útszakaszon. 

Miért kell előnyt adni a buszoknak?

A térséget kiszolgáló autóbuszjáratok munkanapokon a reggeli csúcsórában átlagosan másfél percenként közlekednek, óránként körülbelül kétezer utast visznek át Budakeszi és Budapest határán, mintegy 2600 férőhelyet kínálva. A járatkövetés rendkívül sűrű, csúcsidőszakban 2-3 percenként mennek a Volánbusz kék járművei (22, 22A és 222 járatok), és 5 percenként a Volánbusz elővárosi járatai (781-795-ös számmezőbe tartozó helyközi autóbuszjáratok). A városhatáron ugyanakkor óránként 1 000–1 200 gépkocsi halad át, körülbelül 1 500 utassal, a közlekedési módok közötti arány tehát körülbelül 40-60% a közösségi közlekedés javára – ehhez képest a buszok ma mégis a dugóba kényszerülnek az autók mögött, emiatt menetidejük a csúcsidőben gyakran 20-30 perccel hosszabb a csúcsidőn kívülinél. A gépjárműforgalom az elmúlt évtizedben kritikus szintre emelkedett a környéken, így halaszthatatlan a probléma megoldása.

Jelenleg mindössze a fővárosban, a Budakeszi út egy-egy rövidebb, belső szakaszán van buszsáv mindkét irányban, de a torlódások nemcsak itt, hanem az agglomerációs szakaszon is mindennaposak. Az elkészítendő tanulmánytervben kell minden változatot mérlegelve körüljárni azt a kérdést, hogy a Budakeszi út, illetve Budakeszin a Fő út mely szakaszain érdemes, és melyik irányban szükséges buszsávot kialakítani. Mivel az útvonal sok zöldterületet érint, különösen Budakeszi belvárosában pedig érzékeny, sűrűn lakott részeken halad át, az előzetes vizsgálatok azt valószínűsítik, hogy nem egybefüggő buszsáv a megoldás, hanem több rövidebb buszsáv, amelyeken dugó idején a buszok megelőzik a kocsisort. A csomópontokban intelligens jelzőlámpák irányítanák a forgalmat a buszokat előre engedve.

Mi lesz a távolabbi települések lakóival?

A projektben P+R és B+R parkolók is létesülnének, hogy Budakeszi távolabb eső részeiből, illetve a környező településekről is meg lehessen közelíteni az autóbuszokat. Ezek végállomását a városból Pátyra, illetve Telkire kivezető utak mellé célszerű telepíteni a P+R szolgáltatással együtt. Ugyanakkor cél az is, hogy forgalomtechnikai beavatkozások a környező településekről inkább az M1-es autópálya felé irányítsák az autókat a Budakeszi út helyett, ahonnan ez reális alternatíva.

Azt is meg kell vizsgálni, hogy hatékonyan csökkentené-e Budakeszi forgalmi terhelését egy olyan összekötő út, amely a Telki, illetve Páty felől jövő utakat kötné össze a Budaörs felé haladó úttal (de nem kínálna menekülőutat a Budakeszi út felé, ezáltal megnövelve a Budapestre zúduló autóforgalmat). A tervező feladata lesz a tanulmányok, vizsgálatok elvégzése után a buszsávok megépítéséhez szükséges tervek elkészítése is. A tervezési folyamat része a rendszeres konzultáció Budakeszi Város Önkormányzatával és a helyi lakosok és érintettek véleményének figyelembevétele.

Térkép

Főbb adatok

Típus

komplex városfejlesztés

komplex városfejlesztés

Hosszúság

7 km

7 km

Partnerek

Volánbusz, Magyar Közút, önkormányzatok

Volánbusz, Magyar Közút, önkormányzatok

Fázis

megjelent a tervezési tender

megjelent a tervezési tender

Forrás

állam

hazai

Fontosabb dátumok

  • 2021: megkezdődött a tervezés

Finanszírozás

  • hazai forrás

Röviden

Hírek

Duna-parti sétány a Kopaszi-gáttól a Galvani híd tervezett budai hídfőjén át a Keserű-érig

A Budapest Fejlesztési Központ kiírta a közbeszerzést az 1,35 kilométer hosszú Kelenföldi Duna-parti sétány tervezésére. A Galvani utca vonalában építendő új Duna-híd beruházásához kapcsolódva, a …

Tovább olvasom »

Megjelent a Kós Károly sétány kocsiútból valódi sétánnyá alakításának tervezésére szóló tender

Újabb mérföldkő a Városliget autómentesítéséhez. Megjelent a közbeszerzési kiírás az M3-as sztráda autóforgalmát a belváros felé továbbvezető útszakasz gyalogos és kerékpáros sétánnyá alakításának tervezésére. A …

Tovább olvasom »

Letölthető dokumentumok

2021.10.29. – A Zsámbéki medence közlekedésfejlesztésének tanulmánytervei

Vitézy Dávid előadása

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Megszakítás