Az elmúlt évtizedek legsikeresebb fővárosi villamosfejlesztése a Duna partján folytatódik a Szent Gellért tértől. Az új vonal – ahol csak lehetséges, ott füves pályán – a Műegyetem rakpart és a Pázmány Péter sétány mentén tárja fel az egyetemi negyedet és az Infoparkot, majd a Dombóvári útra befordulva belvárosi kapcsolatot nyújt a Kopaszi-gát közparkjának és a mellette épülő új lakó- és irodanegyednek is. Itt át lehet majd szállni az 1-es villamosra és a Déli Körvasútra Nádorkert vasútállomáson.
Az új szakaszról az elképzelések szerint a szerelvények kétharmada a Szabadság hídon a Kálvin és Deák tér felé haladna, elérve az összes metrót is, a többi pedig a budai rakparton a Batthyány tér irányába.
A Műegyetem rakparton, a Pázmány sétányon a parkoló és haladó autók dominanciája helyett a gyalogosok, kerékpárosok, a közösségi közlekedés és a zöld felületek uralják majd az összképet, ahogy ezt a BFK kérdőívét kitöltők zöme is kérte. A villamossal párhuzamosan végig jól járható kerékpárút is épül.
A Budai Fonódó villamoshálózat koncepciója változatlan, a Duna jobb partján alkot többszörösen szétágazó, észak-déli irányú kötöttpályás tengelyt. Dél felé logikus fejlesztés a közvetlenül a folyó partján haladó nyomvonal. A mostani projektben a Rákóczi híd vonalán jut túl a villamos, de természetesen ez előfeltétele egy esetleges további folytatásnak is a XI. kerület gyorsan benépesülő, fejlődő barnamezős térségei felé.
Milyen lesz a rakpart?
A Kormány 2020 nyarán döntött arról, hogy a 2010 és 2015 között Budapesten sikerrel megvalósított Budai Fonódó villamoshálózatot folytatni kívánja. A Budapest Mobilitási Tervben is szereplő beruházás részleteiről és megvalósításának menetéről a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa, a Fővárosi Önkormányzat és a Kormány közös, egyeztető, döntés-előkészítő és koordinációs fóruma 2020. október 15-én hozott határozatot. A fővárossal 2020. végén született megállapodás arról, hogy a fejlesztés irányítását átveszi a Budapest Fejlesztési Központ, a BFK ugyanezen a napon meghirdette a közbeszerzési eljárást a Budai Fonódó villamoshálózat következő ütemének teljes körű engedélyes és kiviteli tervei elkészítésére.
A vonalszakaszra korábban már készültek tervek, de a Kormány és az FKT döntése alapján ezek átdolgozása volt szükséges, hogy minimálisra lehessen csökkenteni a villamos építésével érintett fák számát, a parti gyalogos és kerékpáros útvonal végig akadálytalan legyen. Az eredeti tervek erős bírálatot kaptak a kerékpárosoktól is, az áttervezés egyik célja az volt, hogy végig egy valóban jól használható, folyamatos bicikliút álljon rendelkezésre. Természetesen ugyanez igaz a gyalogos sétányra, az egész rakparti szakaszon – a Budai Fonódó első ütemében a Frankel Leó úton kialakítotthoz hasonlóan – korszerű forgalmi rendet, XXI. századi utcaképet kell teremteni. A 2,8 kilométeres új, kétvágányú villamospályából 1,64 kilométer füvesített burkolattal készül. A lakossági véleményeket is figyelembe véve újra kell rendezni a Műegyetem rakpartot, a tervek szerint a Szent Gellért tértől a Bertalan Lajos utca vonaláig csillapított forgalmú útvonal lesz, megszűnik a ma domináns parkolási funkció. A tervek a Főváros, a BKK, a BKV és a XI. kerületi Önkormányzat közreműködésével készültek.
Hol lesznek megállók?
A Déli Körvasút beruházás részeként megújuló Összekötő vasúti híd újjáépítésével a hídfő alatt nagyobb tér lesz, itt fontos kerékpáros csomópont jön létre, ahol találkozik a rakparti, a Rákóczi hídon vezető, illetve a Déli Körvasút mentén elkészülő bringaút, és innen lesz megközelíthető két keréken a Kopaszi gát is. A fonódó villamosról át lehet majd szállni az 1-es villamosra, a Budafoki úti buszokra és a Déli Körvasút új Nádorkert megállójában az elővárosi vonatokra.
Hét pár akadálymentes megálló létesül:
A budai fonódó villamos új szakaszát a számítások szerint 9 perc alatt teszik majd meg a villamosok. A viszonylatok megszervezése a BKK feladata lesz, de az előzetes elképzelések szerint a Szent Gellért tértől csúcsidőben az egyik járat (munkanevén a 48-as) 7-8 percenként a Szabadság hídon át Pestre, a Deák Ferenc tér felé, a másik viszonylat (akár 18-as is lehet) csúcsban negyedóránként a budai rakparton közlekedik tovább.
új villamosmegálló
füves pálya
menetidő
elérhető metróvonal
átlagos sűrűség Pest felé csúcsban
sűrűség a Batthyány tér felé csúcsban
vasúti
vasúti
indul a tervezés
indul a tervezés
hazai
hazai
Sorry, we couldn't find any posts. Please try a different search.
2021. 11. 04. – Online fórum a Budai Fonódó meghosszabbításáról
Vitézy Dávid előadása
2022 © NKK Nemzeti Közlekedési Központ Nonprofit Zrt. Minden jog fenntartva
Kedves Látogató!
Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.
Kedves Látogató!
Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.