Összekötjük Angyalföldet Zuglóval

Indul a Városliget autómentesítéséhez szükséges közlekedési fejlesztések tervezése. A Kisföldalatti végállomásánál az M3-as autópályáról érkező 1500 autónak P+R parkoló, Rákosrendező déli vége fölött új híd épül majd villamossal, kerékpárutakkal, járdákkal.

A Budapest Fejlesztési Központ a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa és a Kormány döntései szerint végzi a Városliget autómentesítése érdekében a térségben szükséges közlekedésfejlesztések előkészítését. Ennek keretében három hírünk is van:

 

1. Elindult az autómentes Városligetről szóló honlapunk az automentesvarosliget.hu címen.

2. Mai napon kiírtuk a közbeszerzést a P+R parkolóházak tervezésére a Kisföldalatti Mexikói úti végállomásánál, mely 1500 autósnak ad majd lehetőséget tömegközlekedésre váltani az M3-as autópálya felől.

3. Aláírtuk a szerződést a Rákosrendező fölötti, Szegedi úti új híd tervezésére, melyen a 3-as villamosgyűrű, kerékpárosok, gyalogosok és a két kerület közötti autóforgalom is áthajthat a mai, fél órán túl is zárva tartható szintbeli vasúti átjáró helyett külön szintben Rákosrendező vágányai fölött. A nyertes tervező a Speciálterv lett.

 

Hatvan éve született az a döntés, hogy az M3-as autópálya bevezető szakasza a Városliget közepén vezessen keresztül, így a Budapest történelmi parkját kettészelő Kós Károly sétányon ma akkora forgalom, mint a Petőfi hídon. A Városliget megújíításával ezen változtatni kell, Budapest első számú közparkjának autómentesítése a Kormány célja, melyet a Fővárosi Önkormányzat is támogat. A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa (FKT) javaslatát elfogadva a Kormány ezért 2020 nyarán úgy döntött, hogy a Kós Károly sétányt lezárja az autóforgalom elől és a Városligetet teljes egészében a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak adja át.

 

A Városliget autómentesítésének terveit a városvezetés és a Kormány egyetértése alapján a Budapest Fejlesztési Központ készíti elő, Fürjes Balázs államtitkár irányítása mellett.

A 1415/2020. (VII.16.) kormányhatározatban rögzített közlekedéspolitikai célok és intézkedések az alábbiak:

1. Teljesen autómentessé válik a Városliget, lezárják az autóforgalom elől a Kós Károly sétányt és csúcsidőn kívül az Állatkerti körutat is. A forgalmi korlátozás a trolibuszokat természetesen nem érinti.

2. Teljesen autómentes lesz a város ikonikus történelmi tere, a Hősök tere, mind a Műcsarnok, mind a Szépművészeti Múzeum előtt.

3. Megszűnik a felszíni parkolás a Városligetben (az Állatkerti körút egy rövid szakaszát kivéve), a célforgalmi parkolási igényeket a Liget Budapest projektben épült, nemrég megnyílt új Dózsa György úti mélygarázs és a tervezett új Mexikói úti P+R látja el.

4. Az M3-as autópálya felől érkező autóforgalom számára összesen 1500 férőhelyes új P+R parkoló épülhet az M3 autópálya-bevezető – Hungária gyűrű – Mexikói út csomópontjában, a Mexikói úti Kisföldalatti-végállomásnál. A külső kerületekből és az észak-pesti elővárosokból érkezők így sokkal könnyebben válthatnak majd az autóról kisföldalattira, villamosra vagy trolibuszra, sőt, a jövőben akár vasútra is. Az új parkolók tervezésére kiírt tender a mai napon jelent meg. A Liget északi határán létesülő Mexikói úti P+R parkolóházak egyaránt csökkentik majd az átmenő- és a célforgalmat is. Egyrészt a Mexikói úti busz- és trolimegállónál ma is P+R-ként használt területére építhető parkolóház az M1 kisföldalatti végállomásánál, másrészt az M3-as sztrádabevezető végcsomópontjának ágai közé emelhető ilyen épület. A parkolóházakból jó lehetőséget kínál a kisföldalatti, a trolibusz és az 1-es villamos a továbbutazásra, természetesen ehhez szükséges a gyalogos- és kerékpáros kapcsolatrendszer átfogó fejlesztése is, mind az átszállások elősegítésére, mind a Városliget elérésének javítására. A parkolóházakat és megközelítésüket mindenképp a Kisföldalatti esetleges meghosszabbítását és új Hungára körúti állomását is figyelembe véve kell megtervezni. A tervezett épületek elhelyezkedésükből adódóan városkapu funkciót töltenek be, az építészeti arculat megfogalmazására a tervezés során külön gondot kell fordítani.

5. Új közúti és villamos-felüljáró tervezését kezdi meg a BFK a Nagy Lajos király útja és a Szegedi út vonalában, így a váci vasútvonal és Rákosrendező fölött átívelő felüljárón a Béke térig. Az új felüljáró összeköti Zuglót Angyalfölddel, tehermentesítheti a Hungária körutat. Az új villamoskapcsolat pedig a 3-as villamoskörgyűrű folytatását jelenti majd Angyalföld felé. A Rákosrendező déli végén tervezett közúti híd villamossal, kerékpársávokkal, járdákkal össze fogja kötni a két városrészt, segítve közlekedésüket, és tehermentesítve a Hungária körutat. A Szegedi út vonalában tervezett felüljárót a BFK azt szem előtt tartva tervezteti meg, hogy ne szolgálja az M3 felől érkező forgalom átáramlását Angyalföld és Zugló belseje felé, az ott élő emberek lakóterületeire. Ezért a vasúti sínek keresztezése mellett lehajtó épül, amely a vasúttal párhuzamosan vezeti el az autókat. Az új híd áttételesen járul hozzá a Városliget forgalomcsillapításához a Hungária körút tehermentesítése révén. Ezt a tervezési munkát végzi majd a most aláírt szerződés keretében a Speciálterv, a szerződés értéke nettó 1,728 milliárd forint, melyet teljes egészében a Kormány finanszíroz, a Fővárossal megkötött megállapodást betartva.

Az M3-as autópályán a térségbe érkező autók számának csökkentésére, és első lépésben a forgalomnövekedés megállítására természetesen ezek az intézkedések önmagukban nem elégségesek. Ezért az északkeleti régió vasútvonalainak (veresegyházi, hatvani vonal, gödöllői hév) fejlesztésével, az agglomerációs megállókban és állomásokban létesülő P+R parkolókkal együtt kell ezeket az intézkedéseket megvalósítani – a felsorolt fejlesztéseken a BFK jelenleg is dolgozik.

„A felüljárón átvezetett villamos az egyik leghatékonyabb fővárosi villamosfejlesztés, a most csonka 3-as villamosgyűrű továbbvezetése révén fontos kapcsolatok jönnek létre a hálózaton. Az új felüljárón folytatódhat a külsőbb pesti kerületek összekötése. A BFK a Bosnyák tér felől érkező villamosvonalat az új hídon és a Szegedi úton át a Béke térig tervezteti meg, itt kapcsolódni fog a Lehel utca – Béke utca tengelyén haladó vonalhoz.” – mondta Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója.

Arról, hogy a villamos onnan pontosan merre, milyen viszonylatként közlekedik majd, a most induló tervezési folyamat során a BFK a BKK-val közösen hoz döntést, a cél az, hogy az új villamosvonal a lehető legjobb közlekedési és hálózati kapcsolatokat biztosítsa.
A beruházás részeként a 82-es trolibusz meghosszabbítását is tervezi a BFK a Kassai térig, a BKK javaslatára és velük együttműködésben.

„A cél világos: a Városligetet teljes egészében vissza kell adni a gyalogosoknak, pihenni vágyóknak, a park intézményeit látogatóknak, futóknak, sportolóknak és a kerékpárosoknak. Autómentessé válik a Hősök tere és a Kós Károly sétány, csúcsidőn kívül pedig az Állatkerti körút is. A felszíni parkolás – az Állatkerti körút egy rövid szakaszát kivéve – a Városliget teljes területén megszűnik, helyette új mélygarázs nyílt kormányzati beruházásban a Dózsa György út mentén, a korábbi 56-osok tere alatt.” – mondta Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára.

Honlap, kérdőív

A tervezési folyamat elindulásával párhuzamosan a BFK a tervező bevonásával kérdőíves igényfelmérést kezdeményez majd a most közzétett, új honlapon, hogy a környék lakói és az itt közlekedők elmondhassák a véleményüket azokról a közlekedési fejlesztésekről, amelyek szükségesek ahhoz, hogy egy hat évtizeddel ezelőtti hibást döntést korrigálva a Városliget megszabaduljon az autóforgalomtól. A honlap a Kapcsolat fülön keresztül lehetőséget biztosít a felmerülő kérdések és javaslatok elküldésére már most is.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Megszakítás