Megújul Szigetszentmiklós legforgalmasabb hévmegállójának környezete

A Nemzeti Közlekedési Központ eredményt hirdetett a Szigetszentmiklós József Attila-telep hévmegálló új előterének és P+R parkolóházának tervezésére kiírt építészeti tervpályázaton. Az első helyezett Nanavízió építésziroda, illetve a többi helyezett képviselőinek Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari minisztérium közlekedési államtitkára, illetve Bóna Zoltán, Szigetszentmiklós országgyűlési képviselője adta át a városházán.

A József Attila-telep ma is Szigetszentmiklós legfontosabb, napi 4300 utas átszállását biztosító közlekedési csomópontja, a ráckevei hévvonal (H6) egyik legforgalmasabb megállója. A hévek fejlesztésének köszönhetően az előrejelzés szerint napi 7500-8000 főre növekedhet itt az utasszám. Ezért írt ki az NKK külön nyílt, építészeti pályázatot a megálló környezetének kialakítására.

Győztes látványtervek – Nanavízió Kft.

A tervezési program egy kapuként szolgáló, minőségi, zöld városi előtér, továbbá az ingázási igényeket kiszolgáló P+R parkolóház megépítését vázolja. A Gyári út felől is jól megközelíthető, új parkolóházban három szint áll majd az átszállók rendelkezésére, legalább 180 gépjármű befogadására alkalmas épületet kellett megtervezni. Négy parkolóhely lesz a mozgáskorlátozottaknak, szintén négy hely elektromos gépjárművek töltésére. Az épület száz kerékpár befogadására is alkalmas lesz. Három kiskereskedelmi üzlet létesül, és akadálymentes mosdó is épül.

A nyílt építészeti tervpályázatra beérkezett 12 pályaművet a 9 fős, Pest megye és a település részvételével működő bírálóbizottság és a húsz fős szakértői testület két héten keresztül értékelte, mielőtt a végső döntés megszületett:

  • Az első helyezett a Nanavízió Kft. lett,
  • a második helyezett a Stúdió 100 Építészeti Kft.,
  • kiemelt megvételben részesült a CÉH Tervező, beruházó és fejlesztő Zrt. terve,
  • valamint megvételt nyert a Kettőpera Stúdió Kft, és
  • az RJZS Architects Kft. tervpályázata.

Második helyezett látványtervei – Stúdió 100 Építészeti Kft.

A hévek az elővárosi közlekedésben kulcsfontosságú szerepet töltenek be, naponta mintegy kétszázezer ember utazik rajtuk. A főváros körüli települések együttes népessége 1960 óta mintegy 65 százalékkal nőtt, de az elővárosi vasutak infrastruktúrája nem tartott lépést a településszerkezet változásával. Szigetszentmiklós maga egy 40 ezres agglomerációs város lett, nagyobb, mint a megyeszékhely Salgótarján vagy Szekszárd.

Kiemelt megvételt nyert – CÉH Tervező, beruházó és fejlesztő Zrt.

A főváros környékén lakók zömmel autóval ingáznak Budapestre dolgozni, tanulni, szórakozni, vásárolni, ügyet intézni. Az ingázók naponta átlagosan 37 percet töltenek dugóban, ez évente 300 milliárd forint társadalmi kárnak felel meg. Az agglomerációs térség közlekedése évente négymillió tonna szén-dioxidot bocsát ki, a központi régióban élők a levegőszennyezés miatt átlagosan másfél évvel rövidebb ideig élnek. Jelenleg minden harmadik autós az elővárosokból érkezik Budapestre, és tízből csak hárman választják a közösségi közlekedést. Ezért kell fejleszteni az elővárosi vasutakat, köztük a héveket, ahogy ezt a Kormány által is elfogadott Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia felvázolta.

Megvételt nyert – Kettőpera Stúdió Kft.

Az északi és déli hévek fejlesztése nyomán sűrűbben, gyorsabban járó, korszerű, akadálymentes járműveken a modellezés szerint több mint háromszor annyi utas lesz, mint jelenleg! Az agglomerációs megállókban parkolókkal, kerékpártárolókkal, ráhordó buszjáratokkal segítjük az átszállókat.

Ami a számokat illeti: Ráckeve és a Közvágóhíd megálló között jelenleg 70-72 perc a hév menetideje, ez a H6-os felújítása után 48-50 percre csökken.

Megvételt nyert – RJZS Architects Kft.

A H6-os vonal fejlesztésének tervei elkészültek, a projekt az építési engedélyezésnél tart. A József Attila-telep állomásra is igaz ez, csak a környezet rendezése és a parkolóház tervezése, mint kiegészítő tervezési feladat jutott most a részletes tervezési szakaszba. A hévfejlesztés megvalósítása európai uniós forrásokból tervezett.

A nyertes munka alkotói:

Nanavízió – Pajer Nóra, Soltész Noémi, Csendes Bernadett, Csobolya Nóra, Faddi Dalma, Farkas Fanni, Gencsi Katalin, Guld Beatrix, Horváth Rebeka, Talabér-Erőss Barbara, Veres Dóra
Látványterv – Várhidi Bence
Tájépítészet – Korzó Tervezési Stúdió – Grabner Balázs, Terhes Dénes
Közutak tervezése – Kovács Virág Zita

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Megszakítás