»

»

Összekötő vasúti híd régi felszerkezeteinek hasznosítása

Összekötő vasúti híd régi felszerkezeteinek hasznosítása

Új hídként élhetnek tovább az Összekötő vasúti híd elemei. Magyarország legfontosabb vasúti dunai átkelője teljesen megújul, 2020 és 2022 között a két régi felszerkezet helyett három új készül. A régiek újrahasznosítására az Óbudai-sziget merült föl helyszínként. Elsőként a Hajógyári híd mellett egy különleges, kétszintes, gyalogosokat és kerékpárosokat szolgáló híd létesülhet.

A Déli összekötő vasúti híd két régi acélszerkezete 1948-ban, illetve 1953-ban állt szolgálatba, megértek a cserére. A Déli Körvasút fejlesztésének első beruházásaként lebontják őket, és a régi pillérekre három új, a régiekhez hasonló, de hosszabb, négynyílású, folytatólagos főtartójú, szimmetrikus rácsozású, gerendatartós hídszerkezet épül. A déli felszerkezet négy, csaknem 100 méteres szegmense lesz hasznosítható. 2022 folyamán ezeket ugyanazzal a két hatalmas úszódaruval (Clark Ádám és Hebo lift-8) fogják leemelni, amelyek közreműködnek a három új hídszerkezet darabjanak végleges helyükre kerülésében is. A Budapest Fejlesztési Központ a projekt teljes körű előkészítési feladatait látja el.

Mire jó még az acélszerkezet?

A vizsgálatok azt mutatják, hogy az acélszerkezetek pályafutása vasúti hídként véget ér, de közúti átkelőkhöz még nagyon sokáig kellően teherbíróak lesznek, de ehhez is felújítás és pályalemezcsere kell. Viszont ez még így is 20-30 százalékkal olcsóbb lehet, mint egy új híd építése. A szegmensek nem teljesen egyformák, a két középső  99,1 méter hosszú és 700 tonna tömegű, a szélsők picit kisebbek, 98,5 méteresek és 680 tonnásak.

Egy ilyen hídelem viszont nem mozgatható egyszerűen. Tanulmány készült, hogy a mérete és tömege alapján hol lenne használható egy-egy bontott vasúti hídelem. A Soroksári-Duna zsilipjén nem fér át, közúton egyben nem szállítható. Sok tucatnyi helyszínt vizsgáltunk, végül az Óbudai-sziget látszott megvalósíthatónak. Három helyszínt azonosítottunk itt: egy új hidat a sziget északi végén a Graphisoft Park és a ma holt gázgyári terület felé. Ezt, bár a hatályos fővárosi szerkezeti tervekben szerepel, végül környezetvédelmi okokból a Fővárosi Önkormányzat elutasította.

Két további helyszínen folytatódik a vizsgálat:

  • a K-hídnál, ahol a korábbi vasúti híd már kiszolgálta az élettartamát közúti hídként is,
  • és a H-hídnál, ahol kétszintes, a gyalogosok és kerékpárosok számára az óbudai Fő tér és Szentlélek tér felől is kapcsolatot adó, alsó szinten pedig az alsó rakparthoz csatlakozó gyalogos-kerékpáros híd részletesebb koncepciója készül.

Végleges döntés még nincs, hogy kiderüljön, racionálisan, gazdaságosan és műszakilag  megvalósítható-e ez a koncepció.

Az új H-híd két, különböző magasságú és hosszúságú részből állhatna majd. Az alsón, amelynek pályája az egykori vasúti hídszegmens pályája helyén lenne, a kerékpárosok és a gyalogosok a szigetről a gróf Esterházy János rakpartra juthatnának. A felsőn közlekedő gyalogosok, akik tulajdonképp a vasúti híd egy darabjának tetején sétálnának majd (természetesen megfelelő pálya és korlát készül) viszont a szigetről a hévet is keresztezve tulajdonképpen a múzeumoknak helyet adó Zichy-kastély részben nyitott udvarába jutnának.

Hogyan működne majd az új híd?

Ez a megoldás nemcsak helyzetbe hozná, valamilyen színvonalas hasznosításra tenné alkalmassá a kastélyudvart, de meg is teremtené a közvetlen gyalogoskapcsolatot az Óbudai-sziget és a kerület szíve között. A hévhez a szigetről más-más útvonalon lehet majd eljutni utazási iránytól függően. A Batthyány tér felé a felső hídon kell elindulni, és lépcsőn vagy liften lehetne megközelíteni a peront. Békásmegyer irányába ellenben az alsó pályán és a közúti zebrán át lehetne elérni a megfelelő peront.

Térkép

Főbb adatok

Típus

komplex városfejlesztés

komplex városfejlesztés

Hosszúság

99 m

99 m

Partnerek

NIF Zrt., Speciálterv, Duna Aszfalt Kft.

NIF Zrt., Speciálterv, Duna Aszfalt Kft.

Fontosabb dátumok

  • 2021: tervezési közbeszerzés előkészítése

Finanszírozás

  • hazai forrás

Hírek

Duna-parti sétány a Kopaszi-gáttól a Galvani híd tervezett budai hídfőjén át a Keserű-érig

A Budapest Fejlesztési Központ kiírta a közbeszerzést az 1,35 kilométer hosszú Kelenföldi Duna-parti sétány tervezésére. A Galvani utca vonalában építendő új Duna-híd beruházásához kapcsolódva, a …

Tovább olvasom »

Megjelent a Kós Károly sétány kocsiútból valódi sétánnyá alakításának tervezésére szóló tender

Újabb mérföldkő a Városliget autómentesítéséhez. Megjelent a közbeszerzési kiírás az M3-as sztráda autóforgalmát a belváros felé továbbvezető útszakasz gyalogos és kerékpáros sétánnyá alakításának tervezésére. A …

Tovább olvasom »

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Megszakítás