»

»

A repülőtér közúti megközelítésének javítása

A repülőtér közúti megközelítésének javítása

A nyolc évtizeddel ezelőtt kitalált megoldás, a szervízútszerűen vezetett Gyömrői út közötti „csatorna” ma már alkalmatlan a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közúti megközelítésére, és az út többi funkciójára is, lévén ez az M4-es autóút és a 4-es főút bevezetője. Az elhasználódott út balesetveszélyes, és rendkívül zavarérzékeny. A rekonstrukció egy egységes, korszerű, városias jellegű főutat hoz létre, részben szélesítve, egyes szakaszokon buszsávval, a gyalogos és kerékpáros kapcsolatok javításával, az utat szegélyező zöldfelületek növelésével.

A fejlesztés fontos elemei a különszintű vasúti kereszteződések, valamint a Kőér utca bővítése a Határ út és a Gyömrői út között. A Ferihegyi repülőtérre vezető út rendbetétele városfejlesztés is, javul a dél-pesti kerületek közlekedése és a városrészek közötti keresztirányú kapcsolat.

A Ferihegyi repülőtérre vezető út felújítását és bővítését a Főmterv Zrt. és az Utiber Kft. konzorciuma tervezi, a kiviteli terveknek és a tenderdokumentációnak 2022. június 28-ig kell elkészülniük. A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közúti megközelítésének javításáról kormánydöntés alapján részletes előkészítő vizsgálatok és megvalósíthatósági tanulmány készült. Az egyeztetések nyomán a kiválasztott műszaki megoldásokat a Kormány és a Fővárosi Önkormányzat közös városfejlesztési fóruma, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa (FKT) és minden érintett kerület, a X., XVIII., XIX. kerületek is támogatják. A Budapest Fejlesztési Központ szakmai irányítói feladatot lát el, a projekt építtetőjeként a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. jár el.

A Ferihegyre vezető út rendbetétele nemcsak a repülőtér elérhetőségéről szól, egyben nagyszabású városfejlesztés is, hisz a beruházásnak köszönhetően javulhat teljes dél-pesti kerületek közlekedése és az érintett városrészek közötti keresztirányú közúti, autóbuszos, gyalogos és kerékpáros kapcsolatok is. A tervezés kiemelt szempontja a közösségi közlekedés előnyben részesítése és a közlekedésbiztonság jelentős javítása.

Miért kell felújítani az utat?

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vezető, csaknem 80 éve épült út állapota leromlott, összességében lehangoló képet mutat a Budapestre érkezők számára. A jelenlegi megoldás elavult, a középen elválasztott, 2×1 sávos „csatorna” és a két szélén szervizútszerűen futó Gyömrői út már régóta nem felel meg az elvárásoknak, és zavarérzékenysége baleseteknél kellemetlenséget és időveszteséget okoz a repülőtérre tartó utasoknak és a környéken élőknek. A tervezés után születhet döntés a kivitelezésről. Az előkészítő munkákat a NIF Zrt. a BFK-val együttműködésben látja el. 

A munka a Határ úti metróállomás vonalától a főváros határáig terjed. A felújítás során a mai, szalagkorlátokkal tagolt szakaszok helyett egységes, egybenyitott 2×2 sávos út épül, hogy megfeleljen a 21. századi követelményeknek. A kereszteződések kapacitása növekszik, a gyalogos és kerékpáros közlekedés feltételei javulnak. A cél egy többszintű vasúti és közúti keresztezéseken áthaladó főút megtervezése. Az összes aluljáró és felüljáró 2×1-ről 2×2 sávosra bővül.

Nem jön majd nagyobb forgalom a belvárosba?

Az Üllői úti leágazásnál, a gyorsforgalmi út belső végén, a Határ út és Kőbánya-Kispest metróállomások között marad a 2×1 sávos kialakítás, hiszen nem cél, hogy a mostaninál nagyobb forgalom érje el a belvárost. A Gyömrői út ezen a szakaszon még külön nyomvonalon halad, a jövőben a Gyömrői út feladata lesz megteremteni az összeköttetést a Galvani hídról érkező úthálózat folytatásához a Kőér utcán keresztül. A tervezési feladat része a Kőér utca – Gyömrői út – Vaspálya utca kereszteződésben lévő szintbeni vasúti átjáró helyett közúti aluljáró tervezése. A Gyömrői út elágazása és Kőbánya-Kispest között az út ugyan kétsávosra bővül, de az új sávot csak a metróvégállomásra tartó volán- és BKK-buszok és a taxik használhatják majd. A Csévéző utcai csomópont felüljárója irányonként egy-egy új sávval bővül.

Több további külön szintű közút-vasút csomópont is tervezendő: az Üllői út végcsomópontja a városhatárnál szintén kétszintűvé alakul. A projektben meg kell tervezni egy esetleges harmadik külön szintű átvezetést is a vasúton, ez a felüljáró a Lakatos út – Hangár utca között létesülne, és a vasút mellett a reptéri utat is áthidalná, kapcsolatot teremtve a jelenleg egymástól elszigetelt két kerületrész között. Szintén tervezői feladat Szemeretelep keresztirányú kapcsolatának javítása a vasúton és az úton át.

A terveket úgy kell elkészíteni, hogy a fejlesztés ne növelje a belváros közúti terhelését. A Gyömrői út mentén új kerékpáros főútvonal tervezése is a feladat része.

Térkép

Főbb adatok

Típus

komplex városfejlesztés

komplex városfejlesztés

Hosszúság

12 km

12 km

Fázis

folyik a tervezés

folyik a tervezés

Forrás

állam

állam

Fontosabb dátumok

  • 2021: szerződéskötés a tervezésről
  • 2022: a tervezés határideje

Finanszírozás

  • hazai forrás

Hírek

Duna-parti sétány a Kopaszi-gáttól a Galvani híd tervezett budai hídfőjén át a Keserű-érig

A Budapest Fejlesztési Központ kiírta a közbeszerzést az 1,35 kilométer hosszú Kelenföldi Duna-parti sétány tervezésére. A Galvani utca vonalában építendő új Duna-híd beruházásához kapcsolódva, a …

Tovább olvasom »

Megjelent a Kós Károly sétány kocsiútból valódi sétánnyá alakításának tervezésére szóló tender

Újabb mérföldkő a Városliget autómentesítéséhez. Megjelent a közbeszerzési kiírás az M3-as sztráda autóforgalmát a belváros felé továbbvezető útszakasz gyalogos és kerékpáros sétánnyá alakításának tervezésére. A …

Tovább olvasom »

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Megszakítás