A Hiányzó vasúti megállóhelyek, átszállási csomópontok kiépítése a budapesti agglomerációs vasúti hálózaton fejlesztés előkészítése

IKOP-3.1.0-15-2021-00024

A hiányzó vasúti megállóhelyek, átszállási csomópontok kiépítése a budapesti agglomerációs vasúti hálózat fejlesztésének előkészítésével összefüggő intézkedésekről és az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program éves fejlesztési keretének megállapításáról szóló 1247/2016. (V. 18.) Korm. határozat módosításáról szóló 1705/2021. (X. 6.) Korm. határozatával a Kormány a BFK Budapest Fejlesztési Központ Nonprofit Zrt.-t jelölte ki a „A Hiányzó vasúti megállóhelyek, átszállási csomópontok kiépítése a budapesti agglomerációs vasúti hálózaton fejlesztés előkészítése” c. kiemelt projekt megvalósítására.

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia az elővárosi vasúthálózat fejlesztésének átfogó programja. Ez az egyes vonalak megújításán, a város belsejében szükséges, az átjárhatóságot megteremtő összekötő elemeken (alagút a Duna alatt, Déli Körvasút) kívül tartalmazza a hiányzó megállók megépítését is Budapesten belül, hiszen ma még sokszor nem lehet átszállni vasútról metróra vagy villamosra, és hiába járnak vonatok sűrű lakókörzetek mellett, megálló híján az ott élők nem használhatják a vasutat.

A fejlesztés általános céljai:

  • A közösségi közlekedést az infrastruktúra jelentős fejlesztésével, a szolgáltatások színvonalának emelésével az egyéni közlekedés versenyképes alternatívájává kell tenni.
  • Az eljutási idő csökkentése.
  • Korszerű megállóhelyi infrastruktúra kialakítása.
  • A létesítendő megállóhelyhez közvetlenül kapcsolódó, az érintett vasútvonalat keresztező úthálózat fejlesztése (útátjárók átépítése, legforgalmasabb helyszíneken különszintű keresztezések kialakítása).
  • Intermodalitás erősítése (autóbuszos ráhordás, parkolás, kerékpártárolás, kényelmes gyalogos megközelítés) – a megállóhelyek közvetlen környezetében az állomási előterek rendezése, megfelelő kapacitású P+R, B+R, parkolók kialakítása, valamint K+R parkolók, buszmegállók, illetve -fordulók létesítése.
  • A létesítendő megállóhelyek, kapcsolódó infrastruktúra településképbe illesztése, zajvédelem biztosítása, valamint a biztonságos és kényelmes gyalogos és kerékpáros átjárás megoldása.

A fejlesztés stratégiai célja, hogy a Budapest Agglomerációs Vasúti Stratégia célrendszerének megfelelően a sűrített, középtávon 10-15 perces ütemű elővárosi forgalom kiszolgálásán felül a hálózatfejlesztési stratégiája szempontjának figyelembevételével a budapesti agglomerációan a hiányzó átszállási pontok létrejöjjenek, a vasúti közlekedés területi lefedésének növelésével. A projekt 3 részből áll, melynek fejlesztési céljai a következők:

1. rész: Albertfalva megállóhely utasforgalmi létesítményeinek tervezése:

  • Az elővárosi vasúti közlekedés integrációja Budapest közlekedési hálózatába, új, színvonalas átszállási lehetőségek megteremtésével összhangban a 40a vasútvonal– jövőben még tovább növekvő – személyforgalmi szerepével, a vasúti közösségi közlekedés integrálása a városi közlekedésbe, a városban betöltött szerepkör növelésével.
  • Utasforgalmi infrastruktúra fejlesztése, közlekedésbiztonság javítása, akadálymentes megközelítés biztosítása a 40a sz. vasútvonalon megépítendő Albertfalva megállóhelyen
  • Szintén a 40a sz. vasútvonalon a Leányka utca térségében kialakítandó vasúti megállóhely tekintetében helyszínrajzi vizsgálat és költség-haszon elemzés

2. rész: Külső Körvasút új megállóhelyeinek utasforgalmi létesítményeinek tervezése:

  • Az előváros vasúti közlekedés integrációja Budapest közlekedési hálózatába új, színvonalas átszállási lehetőségek megteremtésével összhangban a Külső Körvasút – jövőbeli – személyforgalmi szerepével, a vasúti közösségi közlekedés integrálása a városi közlekedésbe, a városban betöltött szerepkör növelésével
  • Utasforgalmi infrastruktúra fejlesztése, közlekedésbiztonság javítása, akadálymentes megközelítés biztosítása a Külső Körvasúton megépítendő Pestújhely, Rákosfalva, illetve a már meglévő Rákosszentmihály és Újpalota vasúti megállóhelyeken.

3. rész: Budapest XIV. kerület Füredi utca – Budapest XVI. kerület Rákosi út vonalában létesítendő különszintű közúti átvezetés engedélyezési terv szintű előkészítése

  • A Füredi utca – Rákosi út vonalában tervezett különszintű közúti átvezetés kialakításának célja, hogy a Pesti Külső Körvasút utasforgalmi szempontú fejlesztésével prognosztizálható megnövekedett vasúti forgalom miatt a keresztező közúti forgalom feltételeinek javítása érdekében, a vasút Budapest XIV. és XVI. kerülete közötti elvágó hatását csökkentse.

A fentebb meghatározott beruházás teljeskörű előkészítése és hatósági engedélyeztetése valósul meg jelen projekt keretei között.

A projekt fizikai befejezésének tervezett napja: 2023.12.31.

A projekt a Kohéziós Alap, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program és Magyarország költségvetésének társfinanszírozásával valósul meg.

A projekthez nyújtott összes támogatás (uniós és hazai támogatás együtt) 1 219 383 208 Ft, a támogatás mértéke: 100%, vissza nem térítendő támogatás.

A kedvezményezett neve és elérhetősége:

NKK Nemzeti Közlekedési Központ Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság

1027 Budapest, Horvát u. 14-26.

Telefon: +36 (1) 445 4501

www.nkk.hu

Támogató szervezet neve és elérhetősége:

Miniszterelnökség Közlekedési, Környezeti és Energiahatékonysági Fejlesztési Programok Végrehajtásáért Felelős Helyettes Államtitkárság

1036 Budapest, Árpád fejedelem útja 79.

Széchenyi 2020 információs oldal

Telefonos ügyfélszolgálat: (+36 1) 896 0000

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Megszakítás