Budapest, 2020.08.18. – Egy most megjelent kormányhatározat értelmében a Budapest Fejlesztési Központ irányításával elkezdődhet a lajosmizsei, a veresegyházi elővárosi vasútvonal, valamint a Kőbánya felső – Rákosliget közötti vonalszakasz átfogó fejlesztésének előkészítése és tervezése. A korszerűsítés után a lajosmizsei és a veresegyházi vonalon 15 perces időközönként és a mainál sokkal gyorsabban, akár 80-120 km/órás sebességgel is járhatnak majd a vonatok. Csökkenhet a fővárosi utak forgalma és a levegőszennyezés, így javulhat a fővárosban és az elővárosokban lakók életminősége is.
Budapesten és környékén az elmúlt 10 évben negyedmillióval nőtt az autók száma. Míg a fővárosban tízből hat ember közösségi közlekedéssel közlekedik, az elővárosokból ingázók közül tízből csak hárman választják azt – nem csoda tehát, ha a közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátás 65 százalékáért a személygépkocsi-használat felelős. A Budapest környéki utolsó dízelvontatású vonal, a Lajosmizsére vezető szakasz villamosítása a vasúti ágazaton belül is fontos környezetvédelmi cél. Az autók károsanyag-kibocsátásán túl a rendszeresen beduguló utak is jelentős időveszteséget okoznak a közlekedőknek: ma a Budapestre autóval közlekedők naponta átlag 37 percet veszítenek a torlódásokban. Éves szinten ez csaknem egy teljes hét, amit bármi másra – családunkra, sportolásra, pihenésre, nyaralásra – is lehetne fordítani.
Budapest és elővárosainak levegőszennyezését, valamint a bevezető és a belvárosi utak zsúfoltságát csak a fenntartható és környezetbarát vasúti közlekedés arányának növelésével lehet csökkenteni. Ezért a Kormány most újabb fontos elővárosi vasútvonalak korszerűsítésének előkészítéséről döntött.
További információk és a projekttel kapcsolatos média tartalmak itt érhetőek el: Budapest – Lajosmizse – Kecskemét vasútvonal
További információk és a projekttel kapcsolatos média tartalmak itt érhetőek el: Budapest – Veresegyház – Vác vasútvonal
A tervezett vasútfejlesztések közül kiemelkedik a 80a és a 120a, vagyis a Budapest-Hatvan, és a Budapest-Szolnok-Újszász vasútvonal közös szakasza, amely elhelyezkedéséből adódóan a kelet-magyarországi és a dunántúli országrészek, valamint a nyugati gazdasági centrumok és Kelet-Európa jelentősebb városai között is vasúti kapcsolatot teremt. A vonalak közös budapesti szakaszát, a Kőbánya felső – Rákos – Rákosliget közötti vonalszakaszt naponta 42 ezer ingázó használja, így a vonatok csúcsidőszakban zsúfoltak, a járatok tovább nem sűríthetők.
A Budapest Fejlesztési Központ célja az, hogy a Keleti pályaudvartól Pécelig és Gyömrőig 15 perces járatsűrűség legyen biztosítható a MÁV Start S60-as és S80-as vonatai számára a budapest-hatvani és budapest-újszászi vonalon. Ehhez azonban jelentős kapacitásbővítés szükséges: Budapesten egy harmadik vágányt kell építeni a Keleti pályaudvar és Rákosliget között, ez teszi majd lehetővé az elővárosi vonatok sűrítését a zsúfolt budapesti szakaszokon, és ez a feltétele annak, hogy az elővárosokból több vonat indulhasson. Ennek a harmadik vágánynak a kiépítése a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső állomás között jövőre kezdődik, a kivitelezési szerződést a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. már megkötötte. A Budapest Fejlesztési Központot pedig most a hiányzó szakasz meglévő vágányainak felújítása mellett egy harmadik vágány előkészítésével és tervezésével bízta meg a Kormány Kőbánya felső állomás és Rákosliget között.
A terveink szerint a vonatok megállási rendje is változik majd:
A vonal elővárosi forgalmában – Budapesten belül és az agglomeráció felől is – az utasszám akár meg is duplázható a fenti fejlesztési program teljes körű megvalósításával, a Kormány döntése szerint a BFK ezen dolgozik. Az előkészítési feladatokat a Budapest Fejlesztési Központ európai uniós támogatás segítségével, Fürjes Balázs államtitkár felügyelete mellett végzi.
További információk és a projekttel kapcsolatos média tartalmak itt érhetőek el: Kőbánya felső – Rákos – Rákosliget vasúti szakasz
2022 © NKK Nemzeti Közlekedési Központ Nonprofit Zrt. Minden jog fenntartva
Kedves Látogató!
Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.
Kedves Látogató!
Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.