A Mexikói úti metróvégállomásnál két épületben összesen 1500 autó számára épülnek P+R férőhelyek, a tervezésük munkáját a Közti nyerte el. A parkolóházak létrehozása szervesen kapcsolódik a környék közlekedésének megújításához, zöldebbé tételéhez, a beruházás a Városliget autómentesítéséhez, továbbá a belváros forgalomcsillapításához szükséges feltétel.
Megkötöttük a szerződést, kezdődhet a Mexikói úti P+R parkolóházak tervezése! A Budapest Fejlesztési Központ által kiírt közbeszerzés nyertese a Közti Zrt. A Köztinek összetett tervezési programot kell végigvinnie a koncepciótervtől egészen az építéshez szükséges engedélyek beszerzésééig és a kiviteli tervekig. A tervezési munka nettó 624 millió forint értékben 2023 nyaráig tart, a projektet teljes egészében – a Kormány döntése szerint – a központi költségvetés finanszírozza. A tervezési munkát a BFK a Kormány és a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa döntései alapján végzi, Fürjes Balázs államtitkár irányítása mellett.
A feladat az elsősorban az M3-as autópálya felől érkező autóforgalom számára összesen legalább 1500 férőhelyes új P+R-parkolóházak tervezése az M3 autópálya-bevezető – Hungária gyűrű – Mexikói út csomópontjában, a Mexikói úti Kisföldalatti-végállomásnál. A külső kerületekből és az észak-pesti elővárosokból érkezők így sokkal könnyebben válthatnak majd az autóról kisföldalattira, villamosra vagy trolibuszra, sőt a jövőben akár vasútra is. Előzetesen megvizsgáltuk a környéket a Liget Budapest csapatával közösen, ennek eredményeként két, egymáshoz közeli helyszínen épülhetnek a parkolóházak. Egyrészt a Mexikói úti busz- és trolimegállónál ma is P+R-ként használt területre építhető parkolóház az M1 kisföldalatti végállomásánál, másrészt az M3-as sztrádabevezető végcsomópontjának ágai közé emelhető ilyen épület. A parkolóházak létrehozása szervesen kapcsolódik a környék közlekedésének megújításához, zöldebbé tételéhez, a beruházás a Városliget autómentesítéséhez, továbbá a belváros forgalomcsillapításához szükséges feltétel.
A parkolóházak az utolsó bástyát jelentik majd a jelenleg még a Ligetbe és a Ligeten át a belvárosba tartó autóforgalom mérséklésére azzal, hogy jó lehetőséget adnak az autósoknak arra, hogy átüljenek a közösségi közlekedésre. Az utolsót, de nem az egyetlent, az itt, a Hungária körútnál hagyott autóknál csak azok jobbak a város élhetősége és levegője szempontjából, amelyek már ide sem jutnak el. A BFK-nak partnereivel együtt részletes programja van az összes elővárosi vasútvonal fejlesztésére, lényegében ezt foglalja össze a februárban bemutatott Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia. Valamennyi fejlesztésnek része, hogy kellő számú P+R parkoló álljon rendelkezésre minden erre megfelelő állomáson és megállóhelyen. Így természetesen az M3-as ingázóforgalmának legnagyobb részét adó településeket érintő hatvani és veresegyházi vasútvonal, illetve a gödöllői és csömöri hév fejlesztésére és az itteni parkolókapacitás növelésére is van programunk, az előbbi esetében néhány napja írtuk alá a tervezési szerződést.
A Városliget északi határán létesülő Mexikói úti P+R-parkolóházak ugyanakkor nemcsak a Városligeten, a Kós Károly sétányon át a belvárosba irányuló átmenőforgalmat csökkenthetik, hanem a célforgalmat is, vagyis a Városliget intézményeibe, például az Állatkertbe igyekvők is parkolhatnak itt. (Vagy a park másik, déli oldalán megnyílt Múzeum mélygarázsban.) A Liget autómentesítése ugyanis a parkolás megszüntetését is jelenti a fák között. A két funkció szerencsésen ki tudja egészíteni egymást, a parkolóházakban hétköznap elsősorban az ingázók, hétvégén, nagyobb rendezvények idején a Városligetbe látogatók hagyhatják majd az autóikat.
Ugyancsak a térség közlekedési rendszerének átalakításához tartozik a Rákosrendező pályaudvara fölött épülő híd és a hozzá kapcsolódó komplex közlekedésfejlesztés. Az évtizedek óta tervezett felüljáró egyrészt azzal tudja mérsékelni az autóforgalmat, hogy meghosszabbítja a 3-as villamos tengelyét minimálisan a Béke térig, azaz a 14-es villamos vonaláig, másrészt a szomszédos Zugló és Angyalföld összekapcsolásával tehermentesíteni tudja a Hungária körutat, hogy az elvezethesse a Városligettől az onnan kitiltandó forgalom továbbra is megmaradó részét.
A tervezőnek a terület funkcióvizsgálatával kell kezdenie a munkát, majd el kell készítenie a koncepcióvázlatokat. A tervezési munka elején a tervezőnek meg kell vizsgálnia, körül kell járnia többek között az alábbi szempontokat, kérdéseket:
A BFK a teljes városligeti autómentesítésről, illetve ezen belül a parkolóházakról is kérdőíves felmérést készített, június 24-én pedig a helyszínen ismertette az érdeklődőkkel a tervezett elképzeléseket, és hallgatta meg igényeiket.
2022 © NKK Nemzeti Közlekedési Központ Nonprofit Zrt. Minden jog fenntartva
Kedves Látogató!
Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.
Kedves Látogató!
Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.