Mind a 12 pályázó nyújtott be pályaművet Nyugati pályaudvar tervpályázatára

A tervpályázatok szigorú szabályai szerint anonim módon érkeztek be a pályaművek a BFK tavaly októberben indult nemzetközi építészeti tervpályázatára, melyet a Nyugati pályaudvar és környezete építészeti, urbanisztikai, parkosítási megújítására írtunk ki.

Első körben 36-an pályáztak, közülük – előre meghirdetett kritériumok alapján kiválasztva – a legjobb 12 indulhatott a második fordulóban, ahol már konkrét elképzeléseiket kellett vázolni nagyméretű koncepcióterveken. A továbbjutók keze munkáját dicséri az elmúlt 15-20 év szinte összes jelentős európai vasútállomás-fejlesztése. Mind a 12-en beküldtek pályaművet, a különböző részfeladatokra előre meghatározott méretarányú tablókat és műleírást kellett beadni. Az elkövetkező hetekben a Bírálóbizottság tagjai és szakértői előre meghatározott menetrend és kritériumok alapján értékelik az anyagokat, anélkül, hogy tudnák, a tizenkét pályamű közül melyiket ki adta be a tizenkét induló közül. Rajtuk kívül mások még csak nem is nézhetik meg a munkákat egészen március 26-ig, amikor az immár nyilvános eredményhirdetésen kiderül, hogy kik nyertek.

A nemzetközi Bírálóbizottság elnöke Fürjes Balázs Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, alelnökök Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója és Füleky Zsolt építészeti, építésügyi és örökségvédelmi helyettes államtitkár. Tagja a zsűrinek Erő Zoltán fővárosi főépítész és a három érintett kerület, az V., VI. és XIII. kerület alpolgármesterei, illetve főépítészei, a MÁV és a NIF Zrt. képviselői, a brit pályaműködtető Network Rail és a cseh pályavasút Sprava železnic építészeti vezetői.
menetrend és kritériumok alapján értékelik az anyagokat, anélkül, hogy tudnák, a tizenkét pályamű közül melyiket ki adta be a tizenkét induló közül. Rajtuk kívül mások még csak nem is nézhetik meg a munkákat egészen március 26-ig, amikor az immár nyilvános eredményhirdetésen kiderül, hogy kik nyertek.


A második fordulóba jutott pályázók:

  • Benthem Crouwel Architects
  • Grimshaw Architects
  • Zaha Hadid Architects + Finta és Társai Építészstúdió + Buro Happold + Abud Mérnökiroda + Land Italia
  • Sweco Architects + Gateways
  • AREP Group Architectes
  • Ove Arup & Partners International
  • Plant – Atelier Peterkis + Hawkins Brown Architects
  • Albert Wimmer
  • Kengo Kuma & Associates + M-Teampannon
  • John McAslan + Partners
  • Foster + Partners
  • Cruz y Ortiz Arquitectos + Szántó és Mikó

A Budapestre befutó vasútvonalak kapacitásbővítő rekonstrukciói nyomán egyre több vonatnak kell érkeznie a fővárosba és indulnia innen, ahogy a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában is szerepel. A cél, hogy több utas használhassa a vasutat ingázásra a saját autója helyett. A legélesebb probléma a Nyugati pályaudvaron jelentkezik, mivel a 11 vasútvonal közül 5 ide vezet. Ezért szükséges, hogy Magyarország legforgalmasabb pályaudvara több vonatot fogadhasson, túl azon, hogy műszaki, utaskényelmi és urbanisztikai szempontból is sok értelemben fér rá a korszerűsítés a Nyugatira és környékére.

A megoldás részben a csarnok alatt, részben mögötte egy föld alatti pályaudvar megépítése, amely peronjaival és bújtatott bevezető vágányaival növeli a kapacitást, a jelenlegihez képest körülbelül 50 százalékkal több vonatot tud majd fogadni, ha megtörténik a kapacitásbővítés a pályaudvarra vezető vonalakon is. Azért felszín alatt kell létrehozni ezt a pályaudvart, mert ez lesz a később ide érkező, Duna alatti vasúti alagút fogadóállomása. Ebben a távlati állapotban a Nyugati már meghaladja a fejpályaudvari működést, részlegesen átmenő pályaudvarrá alakul, vagyis vonatfogadó kapacitása még nagyobb lesz, a mostaninál mintegy háromszor több utas szállhat itt föl és le.

A felszín alatti, 4+4 vágányos mélyállomás, és a felszínen megmaradó 13 vágány, a bevezető pályák, a biztosítóberendezés természetesen műszakilag is eléri a 21. századi színvonalat (szemben a mai állapottal), de ugyanez mondható el az utasok kiszolgálásáról is, például akadálymentes lesz a szerelvények megközelítése.

Ez a fejlesztés azonban nem csupán vasúti, hanem városfejlesztés és parképítés is. A Nyugati pályaudvar épülete, különösen a csarnok becses műemlékünk, az átalakítással meg kell őrizni az értékeit. A csarnokban nem lesznek sínek, átjárható, hosszabb-rövidebb időtöltésre ösztönző fedett köztérré fog átalakulni, úgy, hogy szerves kapcsolatban legyen az alatta lévő vágányokkal. A többszörösére növekvő forgalomhoz kell kialakítani a gyalogos zónákat.

A pályaudvar környezete a főváros legértékesebb, ám erősen zöldhiányos területei közé tartozik. A Nyugatival együtt megújulnak a környező közterek is, humánus, élhetőbb, zöld területek lesznek az autóparkolók vagy éppen alulhasznosított vasúti rozsdazónák helyett. A Nyugati téren a közúti felüljáró elbontása megnyitja a helyet a pesti fonódó villamosnak, vagyis az északról a Lehel téren, délről a Deák téren végződő sínek összekötésének.

A pályázóknak konkrétan ezekben a témákban kellett bemutatniuk elképzeléseiket:

  • A csarnok alatti, négyvágányos elővárosi vasútállomás, amely közvetlen összeköttetésben lesz a majdani Duna alatti alagúttal.
  • Az előző mellett egy négyvágányos, felszín alatti, távolsági állomás, innen is az alagút felé mehetnek majd távlatban a vonatok, addig fejpályaudvarként működhet.
  • A csarnok mögött, a felszínen 13 vágány, ezek hosszú távon is fejpályaudvari módon működnek majd.
  • A csarnok, amelyben nem lesznek sínek, városi térré alakul, a felújított műemléképületet továbbra is megtartva a pályaudvar központi helyeként.
  • A meglévő gyalogos aluljáró, új gyalogos terek, lépcsők, liftek, mozgólépcsők, amelyek alkalmasak a megnövekvő forgalom elvezetésére a vasúti peronok, a leendő 5-ös metró mélyállomása, az M3 metró és a felszín között
  • A pályaudvaron szükséges utasfunkciók a pénztáraktól a mosdókon keresztül a csomagmegőrzőkig
  • A vasútüzemhez szükséges – a maihoz képest lényegesen csökkentett – funkciók elhelyezése
  • Kerékpártárolók
  • Parkolóház
  • Lineáris park a pályaudvar terézvárosi oldalán
    Zöldfejlesztés az előbbire merőleges irányban
  • A jelenlegi parkoló és buszállomás jövője
  • Városfejlesztés az újlipótvárosi oldalon
  • A Nyugati tér rendezése
  • A közúti felüljáró elbontása
  • A pesti fonódó villamos átvezetésének előkészítése (villamos a Lehet tér és a Deák tér között)
  • Kapcsolatok Újlipótváros és Terézváros között
  • A Ferdinánd híd jövője

További információért látogasson el a tervpályázat weboldalára: Nyugati pályaudvar és környezetének megújítása

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Megszakítás