A tervpályázatok szigorú szabályai szerint anonim módon érkeztek be a pályaművek a BFK tavaly októberben indult nemzetközi építészeti tervpályázatára, melyet a Nyugati pályaudvar és környezete építészeti, urbanisztikai, parkosítási megújítására írtunk ki.
Első körben 36-an pályáztak, közülük – előre meghirdetett kritériumok alapján kiválasztva – a legjobb 12 indulhatott a második fordulóban, ahol már konkrét elképzeléseiket kellett vázolni nagyméretű koncepcióterveken. A továbbjutók keze munkáját dicséri az elmúlt 15-20 év szinte összes jelentős európai vasútállomás-fejlesztése. Mind a 12-en beküldtek pályaművet, a különböző részfeladatokra előre meghatározott méretarányú tablókat és műleírást kellett beadni. Az elkövetkező hetekben a Bírálóbizottság tagjai és szakértői előre meghatározott menetrend és kritériumok alapján értékelik az anyagokat, anélkül, hogy tudnák, a tizenkét pályamű közül melyiket ki adta be a tizenkét induló közül. Rajtuk kívül mások még csak nem is nézhetik meg a munkákat egészen március 26-ig, amikor az immár nyilvános eredményhirdetésen kiderül, hogy kik nyertek.
A nemzetközi Bírálóbizottság elnöke Fürjes Balázs Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, alelnökök Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója és Füleky Zsolt építészeti, építésügyi és örökségvédelmi helyettes államtitkár. Tagja a zsűrinek Erő Zoltán fővárosi főépítész és a három érintett kerület, az V., VI. és XIII. kerület alpolgármesterei, illetve főépítészei, a MÁV és a NIF Zrt. képviselői, a brit pályaműködtető Network Rail és a cseh pályavasút Sprava železnic építészeti vezetői.
menetrend és kritériumok alapján értékelik az anyagokat, anélkül, hogy tudnák, a tizenkét pályamű közül melyiket ki adta be a tizenkét induló közül. Rajtuk kívül mások még csak nem is nézhetik meg a munkákat egészen március 26-ig, amikor az immár nyilvános eredményhirdetésen kiderül, hogy kik nyertek.
A második fordulóba jutott pályázók:
A Budapestre befutó vasútvonalak kapacitásbővítő rekonstrukciói nyomán egyre több vonatnak kell érkeznie a fővárosba és indulnia innen, ahogy a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában is szerepel. A cél, hogy több utas használhassa a vasutat ingázásra a saját autója helyett. A legélesebb probléma a Nyugati pályaudvaron jelentkezik, mivel a 11 vasútvonal közül 5 ide vezet. Ezért szükséges, hogy Magyarország legforgalmasabb pályaudvara több vonatot fogadhasson, túl azon, hogy műszaki, utaskényelmi és urbanisztikai szempontból is sok értelemben fér rá a korszerűsítés a Nyugatira és környékére.
A megoldás részben a csarnok alatt, részben mögötte egy föld alatti pályaudvar megépítése, amely peronjaival és bújtatott bevezető vágányaival növeli a kapacitást, a jelenlegihez képest körülbelül 50 százalékkal több vonatot tud majd fogadni, ha megtörténik a kapacitásbővítés a pályaudvarra vezető vonalakon is. Azért felszín alatt kell létrehozni ezt a pályaudvart, mert ez lesz a később ide érkező, Duna alatti vasúti alagút fogadóállomása. Ebben a távlati állapotban a Nyugati már meghaladja a fejpályaudvari működést, részlegesen átmenő pályaudvarrá alakul, vagyis vonatfogadó kapacitása még nagyobb lesz, a mostaninál mintegy háromszor több utas szállhat itt föl és le.
A felszín alatti, 4+4 vágányos mélyállomás, és a felszínen megmaradó 13 vágány, a bevezető pályák, a biztosítóberendezés természetesen műszakilag is eléri a 21. századi színvonalat (szemben a mai állapottal), de ugyanez mondható el az utasok kiszolgálásáról is, például akadálymentes lesz a szerelvények megközelítése.
Ez a fejlesztés azonban nem csupán vasúti, hanem városfejlesztés és parképítés is. A Nyugati pályaudvar épülete, különösen a csarnok becses műemlékünk, az átalakítással meg kell őrizni az értékeit. A csarnokban nem lesznek sínek, átjárható, hosszabb-rövidebb időtöltésre ösztönző fedett köztérré fog átalakulni, úgy, hogy szerves kapcsolatban legyen az alatta lévő vágányokkal. A többszörösére növekvő forgalomhoz kell kialakítani a gyalogos zónákat.
A pályaudvar környezete a főváros legértékesebb, ám erősen zöldhiányos területei közé tartozik. A Nyugatival együtt megújulnak a környező közterek is, humánus, élhetőbb, zöld területek lesznek az autóparkolók vagy éppen alulhasznosított vasúti rozsdazónák helyett. A Nyugati téren a közúti felüljáró elbontása megnyitja a helyet a pesti fonódó villamosnak, vagyis az északról a Lehel téren, délről a Deák téren végződő sínek összekötésének.
A pályázóknak konkrétan ezekben a témákban kellett bemutatniuk elképzeléseiket:
További információért látogasson el a tervpályázat weboldalára: Nyugati pályaudvar és környezetének megújítása
2022 © NKK Nemzeti Közlekedési Központ Nonprofit Zrt. Minden jog fenntartva
Kedves Látogató!
Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.
Kedves Látogató!
Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.