Kapacitásbővítés a Keleti pályaudvar és Kőbánya-felső között

A tervek szerint ütemezetten zajlik a harmadik vágány építése a Keleti pályaudvar és Kőbánya-felső állomás között. Célunk, hogy a vonatok sűrűbben járhassanak ezeken a fontos vasútvonalakon és legyen kapacitás új megállók létesítésére is.

Építkezés a Keleti pályaudvar környékén
Fotó: Főmterv Zrt.

A Keleti és Kőbánya-felső között kettőről három vágányosra bővül a hatvani és újszászi vonalak pályája. A beruházás azért fontos, mivel a meglevő infrastruktúrán két nagy forgalmú elővárosi vonal, a hatvani (80a) és az újszászi (120a) osztozik, és az itt közlekedő elővárosi és távolsági járatokon naponta 42 ezer ember utazik. Most a legfontosabb, hogy a budapesti pályahálózat rendelkezzen elegendő kapacitással, így a jelenleginél több vonat tud majd közlekedni itt is. Ezen a vonalon azonban nemcsak a vasúti pályát kell újra építeni, hanem négy vasúti hidat is: az említetteken kívül még egy található a Hungária körútnál, illetve a Pongrácz út és a ceglédi 100a vasútvonal felett átívelő műtárgyat. A harmadik vágány a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) és a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. együttműködésében épül. A kivitelező az R-Kord Zrt. Ez a beruházás 9,4 milliárd forintba kerül, és 2022 nyarára tervezett befejezés dátuma, ezt követően az új, Hungária körút – Közlekedési Múzeum állomás építése kezdődhet majd.

Építkezés a Keleti pályaudvar környékén
Fotó: Főmterv Zrt.

Az óránként nyolcvan kilométeres sebességre engedélyezett pályán összesen hat csoportkitérő (váltó) épül, és lesz egy balos ívű nagysugarú kitérő is, hogy a szerelvényeknek ne kelljen menet közben lelassítani. Az új létesítmény a Kőbánya-felsőről az egykori Józsefvárosi pályaudvarra vezető felhagyott vágány helyén épül, amely az átépítést követően a Keleti pályaudvarra teszi lehetővé az eljutást. Mivel azonban a pályát az eddigi állapotában nem lehetett vasúti forgalomra igénybe venni, szükséges a teljes felújítás. A vágányok és hidak mellett a biztosítóberendezést, a távközlési és felsővezetéki rendszert is újjá kell építeni új felsővezeték tartó oszlopokkal.

Építkezés a Keleti pályaudvar környékén
Fotó: Főmterv Zrt.

A hatvani és újszászi vonalakon a járatok sűrítéséhez nélkülözhetetlen a fővároson belüli szakaszok fejlesztése is, ami ezzel a projekttel kezdődött meg. Ugyanakkor már folyamatban van a Kőbánya-felső–Rákos–Rákosliget közötti szakasz fejlesztésének a tervezése, a Közlekedési Múzeum megálló építésének az előkészítése, és hamarosan befejeződik a Rákos-Hatvan közötti vasútvonal felújítása.

A két vonal közös szakaszának fejlesztése összesen négy elemből áll:

• új, harmadik vágány épül a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső között – zajlik a kivitelezés,
• Közlekedési Múzeum néven új megálló épül a Hungária körútnál, a kivitelezés még idén megkezdődhet,
• új, harmadik vágány építése és átfogó kapacitásbővítés Kőbánya felső és Rákosliget között: Kőbánya felsőnél az Élessarokhoz áthelyezett megállással, valamint több új megállóval a X. és a XVII. kerületben – ennek tervezésére a Főmterv-Ring Mérnöki Iroda konzorciummal kötött szerződést a BFK,
• a Rákos és Hatvan közötti vonal átfogó felújítása, mely az elmúlt években zajlott a NIF beruházásában.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Megszakítás