Bemutattuk a szentendrei hévvégállomás új terveit!

Az északi és déli hévek rekonstrukciója keretében a H5-ös hév vonalán is megújul, kulturált és akadálymentes lesz minden megálló, kerékpártárolók, a külső szakaszon P+R parkolók létesülnek. A szentendrei végállomás tervezésére különös gondot fordítunk, ahogy a végállomás szerepe is kiemelt a város közlekedésében és kereskedelmében.

Az új szentendrei állomáson:

  • új, közös, színvonalas, fedett buszpályaudvar és hévállomás,
  • akadálymentes peronok korszerű utastájékoztatással,
  • 400 P+R férőhely (ebből 250 az új parkolóházban),
  • 300 B+R biciklitároló,
  • megújult közterületek, több zöld,
  • új kereskedelmi funkciók és
  • új akadálymentes kapcsolat létesül a 11-es úton át Szentendre belvárosába.

A H5-ös szentendrei hév rekonstrukciójának részleteit, ezen belül Szentendre végállomásának teljes körű átépítési terveit ismertette december 15-én Vitályos Eszter európai uniós fejlesztéspolitikáért felelős államtitkár és Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója. 

A H5-ös a legnagyobb forgalmú hév Budapest elővárosában, naponta 116 ezer ember veszi igénybe, a szentendrei végállomás azonban nemcsak közlekedési, hanem kereskedelmi funkciókat is betöltött, ezért a BFK arra törekszik, hogy ne csak a telekhatárokon belül gondolkodjunk a felújításkor, hanem egy új városközpontot hozzunk létre a városban, fejlett közlekedési kapcsolatokkal, és minél több zöldterülettel, teljesen integrált, a hévvel közösen fedett buszpályaudvarral.

Vitályos Eszter idén nyáron azt kezdeményezte, hogy a nagy beruházás keretében a csomópont tervei így készüljenek el, a tavasszal leégett élelmiszer-áruház területére is kiterjedően. Ezt a kérést teljesítettük, a BFK elkészíttette a koncepcionális terveket, amelyeket bemutattunk a nyilvánosságnak, és ismertetjük Szentendre önkormányzatával is. Mint államtitkár asszony ma elmondta: a térségben készült közvélemény-kutatás szerint az emberek 82%-a a legjelentősebb problémának a közlekedést tartja a Pilis-Dunakanyar térségében.

Az új szentendrei végállomáson a jelenleginél is egyszerűbben, az időjárástól védve lehet majd átszállni a buszokra, a hév és a Volánbusz utasforgalmi terét egyesítjük, közös, fedett, nagyívű perontetővel. Ugyancsak fedett lesz a tervek szerint a taxiállomás, illetve a ki- és beszállás idejére igénybe vehető K+R (Kiss + Ride) parkoló. Az autóról hévre átszállók számára egy nagy kapacitású, 250 férőhelyes P+R parkolóház épül, az elképzelések szerint egy kisebb parkolóval együtt csaknem 400 autónak lesz hely. Ugyancsak több kerékpártárolóban összesen 300 kerékpár elhelyezésére lesz mód az állomáson, ez a kapacitás igény esetén tovább is bővíthető. A terveket a BFK megbízásából az Utiber és az Építész Stúdió készíti.

A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában foglaltak szerint a héveket, így a H5-öst is egységes vasúti rendszerbe integráljuk. A H5-ös felújításának tervezésére a BFK létrejötte után elsőként szerződtünk, jelenleg az engedélyezésiterv-készítési szakasznál tartunk, 2022 első negyedévére lehetnek meg az építési engedélyek, és azok birtokában, 2023-ban elkezdődhet a szentendrei hév felújítása. A munka 2026-ban fejeződhet be. Erre rendelkezésre áll a szükséges forrás, hiszen a beruházásra a Kormány uniós forrást biztosított, a Helyreállítási és Ellenállóképességi Terv felhasználásával valósulhat meg. A vonal fővárosi szakaszán 2005 és 2007 között már megtörtént a pálya felújítása, ugyanakkor itt is szükséges az akadálymentesítés minden állomáson. Így 55 centiméter magas akadálymentes peronokat építünk, rendezzük a megállók környezetét és egységes, korszerű lesz az utastájékoztatás. A fővárosi szakaszon is új kerékpártárolók épülnek, az Árpád hídnál és a Margit hídnál is úgy alakítjuk ki a peronokat, illetve a lifteket, hogy könnyebb legyen az átszállás a villamosokra, és új liftek épülnek a Batthyány téren is. A budapesti szakasz fejlesztéséről részletes online fórumon számoltunk be.

Az agglomerációs szakaszon is egységes, esztétikus és akadálymentes megállók épülnek, ugyanakkor itt szükséges megújítani a pályát, a biztosítóberendezést és az energiaellátó rendszert is. Szentendre mellett Pomázon is új intermodális csomópont épül. Ezen a szakaszon lehetőség lesz a sebesség emelésére, óránként nyolcvannal, a lakott területen kívül maximum százzal közlekedhetnek a szerelvények, így gyorsabb lesz a bejutás a fővárosba. A menetrend ma is sűrű, hiszen csúcsóránként 12 vonat közlekedik itt egy irányba, ugyanakkor Szentendréről nyolcról tízre növeljük a vonatszámot, több járat közlekedik majd Békásmegyerről is, és csökkennek a menetidők. Ez annyit jelent, hogy Szentendre és Budapest között a jelenlegi 39-ről 35 percre, a gyorsjáratok esetében 32 percre csökken a menetidő. Kaszásdűlőnél egy új forgalmi csomópontot hozunk létre annak érdekében, hogy Pilisvörösvárról óránként két többletvonat is be tudjon járni az esztergomi vonalról a Batthyány térre. Új hévszerelvények beszerzése is része a beruházásnak – a tender újbóli kiírásán a MÁV HÉV szakembereivel dolgozunk.

A gépkocsik száma Budapesten és Pest megyében 2010-ben lépte át az egymilliót, idén pedig már az 1,3 milliót, miközben a közutak kapacitása alig változott. Persze nem is cél, hogy a közúti kapacitás globálisan emelkedjen, azt nem bírná el Budapest. A város élhetőségének megőrzésére, a levegőminőség és a klíma megóvására az egyetlen lehetséges út a kötöttpályás közlekedés fejlesztése. 

Vitézy Dávid előadása

Videó lejátszása

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Megszakítás