A hévek műszaki paramétereit az Országos Vasúti Szabályzat II. kötete szabályozta mostanáig, ennek hévekre vonatkozó részei mostantól nincsenek hatályban. Ez a jogszabály a jelenlegi hévüzemre vonatkozott, vagyis nem felel meg a jövő héveire: nem akadálymentes, nem ismeri a mélyalagúti üzemet, más az áramellátási rendszere, és a megengedett legnagyobb sebessége, mint amit a fejlesztés után tervez a BFK és a MÁV-HÉV konzorciuma.
Ezért a tervezőkkel közösen az északi és déli hévek megújításáról és összekötéséről szóló projekt kezdetén meghatároztuk, hogy milyen legyen az új, de a három meglévő vonalra alapozott gyorsvasút, hogy a fejlesztés után jobban szolgálja az utasokat. Ezért módosítani kellett az előírásokat, ez történt meg most.
A legfontosabb változások:
A vasút kiépülésekor a H. É. V.-ek, azaz helyi érdekeltségű vasutak egyértelműen a vasút kategóriáján belül léteztek, gyakorlatilag a mellékvonalakat illette ez az elnevezés, bár éppen ezért a pénzügyi feltételek megengedőbbek, a műszaki előírások kevésbé szigorúak voltak. Mára a hévek a főváros környékén maradtak meg elővárosi vasútként, jogi környezetük némileg eltávolodott a nagyvasútétól.
A három vonalra, illetve a majdani 5-ös metróra meghatározott karakterisztika a nagyvasúthoz ismét közelítő, de azzal nem teljesen azonos. A német S-Bahn-üzemek első, klasszikus nemzedékéhez hasonlóan (Berlin, Hamburg) az alacsonyabb feszültségű egyenáramú energiaellátás megmarad, hiszen a nagyvasút nálunk szabványos 25 ezer voltos váltóáramú táplálása elsősorban a viszonylag hosszú alagúti szakasz állomásainál a megfelelő érintésvédelem miatt többletköltséggel járna, és a meglévő vonalak túl közel is esnének az épületekhez, a nagyvasúti áramellátásra átépítés tehát nem reális. A nagyvasúttal szükséges átjárhatóság azonban így is könnyen megteremthető kétáramnemű új vonatokkal, a tervek szerint a kelebiai vonal elővárosi járatai a hévfejlesztés I. ütemében a Kálvin térig járnának, ugyanakkor az esztergomi vonal néhány vonata is beközlekedne a Batthyány térre. A végső fázisban, az 5-ös metró elkészülte után ezek a motorvonatok a pilisi agglomerációból a belváros alatti alagút érintésével Délegyházáig, illetve Kunszentmiklós-Tassig mehetnek majd.
Az előírás itt érhető el.
2022 © NKK Nemzeti Közlekedési Központ Nonprofit Zrt. Minden jog fenntartva
Kedves Látogató!
Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.
Kedves Látogató!
Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.