Budapest közlekedési gondjai az agglomerációban kezdődnek, a főváros körüli zónában folyamatosan nőtt és nő a népesség, miközben az itt lakók zöme Budapesthez kötődik, nagyon sokan ingáznak, mégpedig kétharmaduk autóval. Így az egész térség fuldoklik a forgalomtól. A folyamat csak úgy fordítható vissza, ha fejlesztjük az egész elővárosi vasúthálózatot, ideértve a héveket is. A Budapest Fejlesztési Központ célja, hogy az agglomerációban közlekedők közül is 10-ből 6-an válasszák a közösségi közlekedést (ahogy ez a város belsejében történik) a mostani 10-ből 3-as arány helyett.
A BFK irányításával készült Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia nem más, mint az e célhoz szükséges beruházások egymásra épülő lépéseinek gyűjteménye 2040-ig tartó időtávlatban, illetve ezek reálisan megvalósítható projektekre bontása.
A Stratégiát a kormány 2021. végén elfogadta.
A Stratégia átfogó és részletes bemutatása a BAVS önálló honlapján található.
Jelenleg csúcsidőben óránként negyvenegynéhány elővárosi vonat lépi át Budapest határát, a cél, hogy ezt a számot több mint kétszeresére emeljük, hogy az utasok számát is közel megduplázhassuk. A probléma, hogy jelenlegi állapotában a vasúthálózat nem bír el érdemben több vonatot. Elsősorban a zsákutcát jelentő fejpályaudvarok limitálják a forgalmat, mert a visszaforduló szerelvények sokkal tovább foglalják a pályát, mint a továbbhaladók. Minthogy a fejpályaudvarok kapacitása gyakorlatilag nem bővíthető, meg kell haladni a fejpályaudvari rendszert. Ennek legfőbb eszköze a Nyugati és a Déli pályaudvar felszín alatti összekötése, amely az előbbinél részben, az utóbbinál teljesen megszünteti a fejpályaudvari jelleget. Ez a vasúti alagút, plusz az északi és déli héveknél elképzelt hasonló alagút a belváros alatt, továbbá a körvasút fejlesztése azt eredményezi, hogy egy átjárható hálózat jön létre, amelyen az egyik elővárosi irányból érkező vonatok a belvároson áthaladva a fővárost ellentétes irányba hagyhatják el.
A megnövekvő belső kapacitás már képes több járatot fogadni az elővárosi vonalakról. Ám a fejlesztés korántsem csak mennyiségi, az agglomerációs utasok a jelenlegi helyzettel össze sem hasonlítható lehetőségekhez jutnak: Budapesten belül és az agglomeráció távolabbi területein többfelé juthatnak majd el átszállás nélkül. A fővároson belül pedig létrejön több, metrószerű vonal sűrűn közlekedő vonatokkal.
Az átjárható belső hálózathoz szükséges fejlesztések:
Az elővárosi vonalak mindegyikét fejleszteni kell:
fejlesztendő vasútvonal
csúcsórai vonatszám növekedése
fejlesztendő hévvonal
időtávlat
Vasúti
Vasúti
Sorry, we couldn't find any posts. Please try a different search.
2022 © NKK Nemzeti Közlekedési Központ Nonprofit Zrt. Minden jog fenntartva
Kedves Látogató!
Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.
Kedves Látogató!
Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.