»

»

Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia

Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia

Budapest közlekedési gondjai az agglomerációban kezdődnek, a főváros körüli zónában folyamatosan nőtt és nő a népesség, miközben az itt lakók zöme Budapesthez kötődik, nagyon sokan ingáznak, mégpedig kétharmaduk autóval. Így az egész térség fuldoklik a forgalomtól. A folyamat csak úgy fordítható vissza, ha fejlesztjük az egész elővárosi vasúthálózatot, ideértve a héveket is. A Budapest Fejlesztési Központ célja, hogy az agglomerációban közlekedők közül is 10-ből 6-an válasszák a közösségi közlekedést (ahogy ez a város belsejében történik) a mostani 10-ből 3-as arány helyett.

A BFK irányításával készült Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia nem más, mint az e célhoz szükséges beruházások egymásra épülő lépéseinek gyűjteménye 2040-ig tartó időtávlatban, illetve ezek reálisan megvalósítható projektekre bontása.

A Stratégiát a kormány 2021. végén elfogadta.

A Stratégia átfogó és részletes bemutatása a BAVS önálló honlapján található.

Jelenleg csúcsidőben óránként negyvenegynéhány elővárosi vonat lépi át Budapest határát, a cél, hogy ezt a számot több mint kétszeresére emeljük, hogy az utasok számát is közel megduplázhassuk. A probléma, hogy jelenlegi állapotában a vasúthálózat nem bír el érdemben több vonatot. Elsősorban a zsákutcát jelentő fejpályaudvarok limitálják a forgalmat, mert a visszaforduló szerelvények sokkal tovább foglalják a pályát, mint a továbbhaladók. Minthogy a fejpályaudvarok kapacitása gyakorlatilag nem bővíthető, meg kell haladni a fejpályaudvari rendszert. Ennek legfőbb eszköze a Nyugati és a Déli pályaudvar felszín alatti összekötése, amely az előbbinél részben, az utóbbinál teljesen megszünteti a fejpályaudvari jelleget. Ez a vasúti alagút, plusz az északi és déli héveknél elképzelt hasonló alagút a belváros alatt, továbbá a körvasút fejlesztése azt eredményezi, hogy egy átjárható hálózat jön létre, amelyen az egyik elővárosi irányból érkező vonatok a belvároson áthaladva a fővárost ellentétes irányba hagyhatják el.

A megnövekvő belső kapacitás már képes több járatot fogadni az elővárosi vonalakról. Ám a fejlesztés korántsem csak mennyiségi, az agglomerációs utasok a jelenlegi helyzettel össze sem hasonlítható lehetőségekhez jutnak: Budapesten belül és az agglomeráció távolabbi területein többfelé juthatnak majd el átszállás nélkül. A fővároson belül pedig létrejön több, metrószerű vonal sűrűn közlekedő vonatokkal.

 

Az átjárható belső hálózathoz szükséges fejlesztések:

  • Vasúti alagút Nyugati pályaudvar – Déli pályaudvar – Kelenföld vonalon
  • Hévalagút Óbuda és a Közvágóhíd között a szentendrei és a ráckevei/csepeli vonalak között
  • A Déli Körvasút fejlesztése Kelenföld és a Népliget között
  • Új megállók, ahol át lehet szállni a városi közlekedés fontos járataira
  • Vasúti szakaszok fejlesztése a főváros belső területén

 

Az elővárosi vonalak mindegyikét fejleszteni kell:

  • A dedikáltan elővárosi vonalakat részlegesen kétvágányúvá kell átépíteni, villamosítani kell, ahol még ez nem történt meg.
  • A vegyes használatú fővonalak, ahol távolsági, nemzetközi, és tehervonatok is járnak, csak kapacitásbővítéssel lehetnek alkalmasak a növekvő elővárosi forgalomra, a két vágány ezeken már kevés, valamilyen módon többletkapacitást kell létrehozni a vonatok sebesség szerinti szétválasztásával.
  • A héveket hálózatba kell kötni, a szentendrei, ráckevei, csepeli vonalakat a belváros alatt kapcsoljuk össze, a gödöllői hévet pedig a 2-es metróval kötjük össze.

Bővebb információkat talál a projekt honlapján:

Kulcsszámok

11

fejlesztendő vasútvonal

121%

csúcsórai vonatszám növekedése

4

fejlesztendő hévvonal

2040

időtávlat

Főbb adatok

Típus

Vasúti

Vasúti

Fontosabb dátumok

  • 2019: elkezdődött a stratégia kidolgozása
  • 2021. február: elkészült a Stratégia
  • 2021. december: a kormány elfogadta a Stratégiát

Finanszírozás

  • hazai és uniós forrás: 1,266 millió euró

Hírek

Összemérhető lesz a vasúti mobilitási színt a városi közlekedéssel

Hol van ma legalább negyedórás szolgáltatási kínálat a vasúton és hol lenne, ha megvalósulna a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (BAVS) minden eleme? Ha megvalósulnak a …

Tovább olvasom »

Újabb parkolók segíthetik az elővárosi vasúti közlekedést

Az állomások, megállók megközelítését, az ottani módváltást, átszállást segíti a kellő számú és kulturált autóparkoló, illetve kerékpártároló kialakítása, és szükség esetén új buszfordulók, megállók építése. …

Tovább olvasom »

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Megszakítás