»

»

H8-as gödöllői és H9-es csömöri hév metróvá fejlesztése

H8-as gödöllői és H9-es csömöri hév metróvá fejlesztése

Folytatódhat az M2-es metró és a gödöllői hév összekötésének tervezése. A Főváros által megkezdett, de félbehagyott projekt állami beruházásként valósul meg, a tervezés folytatását előkészítő beruházóként a Budapest Fejlesztési Központ és a MÁV-HÉV Zrt. konzorciuma irányítja a BKK bevonásával.

A tervezett fejlesztésre először 2012 és 2015 között születtek megvalósíthatósági tanulmányok, amelyek alapján 2015-ben a Fővárosi Közgyűlés forrást biztosított a városhatáron belüli szakaszok részletes tervezésére, így a BKK 2016-ban közbeszerzést írt ki keretmegállapodás megkötésére. A tervezési munkát a Főmterv nyerte el. A tervezési folyamat egyes fázisai megtörténtek, néhány engedély is rendelkezésre áll már. A Fővárosi Közgyűlés 2020. február 26-án arról döntött, hogy nem biztosít forrást e projekt előkészítésére a továbbiakban. A kormány ezután ajánlotta föl, hogy átveszi a fejlesztést. A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa, a Fővárosi Önkormányzat és a Kormány közös döntéshozó és egyeztető fóruma 2020 október 15-én támogatta ezt, arról született döntés, hogy a tervezésről szóló keretmegállapodásban és az egyéb szerződésekben a BKK helyére a BFK lép.

Mi az összekötés célja?

Az M2-es metró összekötése a H8-as, gödöllői és H9-es, csömöri hévvonallal hasonlóan átjárhatóságot növelő, az elővárosi és városi területeket gyorsvasúttal összekapcsoló fejlesztés, mint a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában szereplő Déli Körvasút vagy a Nyugati pályaudvar és Kelenföld közé tervezett alagút, illetve a többi hév (H5, H6, H7) integrációjával elképzelt M5-ös metró. Az Örs vezér terén két gyorsvasúti végállomás néz egymással farkasszemet. Ha a metrót összekötjük a hévekkel, átszállást és időt takaríthatunk meg sok utasnak. Ez pedig kulcsfontosságú a közösségi közlekedés versenyképességéhez az egyéni autós közlekedéssel szemben.

A ma a metróra az Örs vezér terén ráhordó buszok már hamarabb elérhetik a metrót, így közvetlenül is csökkenhet a közúti forgalom és a légszennyezés. Ugyanakkor az érintett agglomerációs települések – Kistarcsa, Kerepes, Mogyoród, Gödöllő, Csömör – és fővárosi kerületek – X., XIV., XVI. – közeli területeinek lakói közvetlen metrókapcsolatot kapnak, ennek hatása pedig nagyon jelentős, sokan fogják a közösségi közlekedést választani autó helyett.

Milyen lehet az új metró?

A hév H8-as gödöllői és H9-es csömöri vonalán a pálya elhasználódott, a járművek öregek, korszerűtlenek. A fejlesztés része a pálya teljes újjáépítése, a megállók akadálymentesítése, autóparkolók, kerékpártárolók létesítése. A szintbeni közúti átjárók egy része helyett külön szintű épül, a tervek szerint a XVI. kerületben részben föld alá kerül a vonal, hogy megszűnjön a hév területelvágó hatása. Új járműveket is be kell szerezni, olyanokat, amelyek a mostani hévpályán és a metróvonalon is tudnak közlekedni. Így a Gödöllőn vagy Csömörön fölszálló utas átszállás nélkül mehet majd a belvárosba vagy akár Budára, egészen a Déli pályaudvarig. A fejlesztés során azok a megállók, amelyek az utasok szempontjából nem megfelelő helyen találhatóak, átkerülnek a városszerkezet alapján jobb pozícióba.

A hévek ugyanúgy elővárosi vasutak, mint a MÁV Budapestre befutó 11 vonala, ezért a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia valamennyi vonal integrációját és belvárosi meghosszabbítását tartalmazza.

Ez a projekt a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiába illeszkedik:

Térkép

Kulcsszámok

40 000

kedvezően érintett utasok száma naponta

15 perc

Gödöllő–belváros-időmegtakarítás

25

új járművek száma

7

Megállók száma új helyszíneken

Videó

Látványtervek

Főbb adatok

Típus

vasúti

vasúti

Hosszúság

150 méter összekötés 30 km teljes felújítás​

150 méter összekötés 30 km teljes felújítás​

Partnerek

Főmterv, BKK, MÁV-HÉV Zrt.

Főmterv, BKK, MÁV-HÉV Zrt.

Fázis

A továbbtervezés előkészítése folyik​

A továbbtervezés előkészítése folyik​

Forrás

uniós, hazai

uniós, hazai

Fontosabb dátumok

  • 2021: a fővárostól átkerült az államhoz továbbtervezésre

Finanszírozás

  • 4,622 milliárd forint a továbbtervezésre és a fejlesztés előkészítésére uniós és hazai forrásból

Röviden

Hírek

Megújul Szigetszentmiklós legforgalmasabb hévmegállójának környezete

A Nemzeti Közlekedési Központ eredményt hirdetett a Szigetszentmiklós József Attila-telep hévmegálló új előterének és P+R parkolóházának tervezésére kiírt építészeti tervpályázaton. Az első helyezett Nanavízió építésziroda, …

Tovább olvasom »

Tizenketten pályáznak a szigetszentmiklósi József Attila-telep hévmegálló környezetének megtervezésére

Az utasokat jobban szolgáló, kedvezőbb elhelyezésű megálló készül a H6-os héven Szigetszentmiklós legfontosabb megállójában. A Bucka városrészt kiszolgáló szűk közúti aluljárót kibővítjük, kedvezőbb megközelítési és …

Tovább olvasom »

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Kedves Látogató!

Tájékoztatjuk, hogy a honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében sütiket alkalmazunk. A honlapunk használatával elfogadja az adatvédelmi szabályzatot.

Megszakítás